PdF:SP4MP_SPP4 Specialization 3 - Course Information
SP4MP_SPP4 Specialization 3 - Intervention in People with Intellectual Disabilities - Learning Disabilities
Faculty of EducationAutumn 2014
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP4MP_SPP4/01: Tue 12:05–15:35 učebna 6, S. Chaloupková
- Prerequisites
- Student must have completed all specialization Education of People with Mental Impairment (2 specializations). They should also register for SP4MP_ISVP.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives
- The aim of this couse is to obtain missing knowledge from Euducaton of People with Mental Impairment. Syndromes. Autism. Down Syndrome.
Learning outcomes:¨
At the end of the course students should be able to: understand and explain intellectual disability; work with information on education of students with intellectual disability/learning disability; create individual educational plan; make reasoned decisions about placing child with ID to school and social systems; make deductions based on acquired knowledge on legislative framework - Syllabus
- 1. Turner Syndrome. 2. Prader-Willi Syndrome. 3. Phenylketonuria. 4. Psychical Illnes. 5. Sexuality of Individuals with Intellectual Disabilities. 6. Living of Individuals with Intellectual Disabilities. 7. Down Syndrome. 8. Autism.
- Literature
- SELIKOWITZ, M.: Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. Z anglického originálu Down Syndrome, vydaného Oxford University Press, New York, 1997, přeložila Dagmar Tomková. ISBN 80-7178-973-9.
- HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Cesta k soběstačnosti. Praha : Portál, 2005. 295s. ISBN 80-7367-041-0.
- BAZALOVÁ, B. Asperger Syndrome - Genius or Disability? In Šimoník, O.; Vítková, M. and Šimoník, O.; Vítková, M. Education and Talent 1. MSD, spol. s.r.o. Brno: PdF MU, 2008, p. 61-69, 10 pp. Výzkumné zprávy číslo 2. ISBN 978-80-7392-033-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 stran. ISBN 9788073151447. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Psychopaedia. Texts for Long Distance Studies.). Brno: Paido, 2007, 150 pp. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vydání první. Brno: MSD, spol. s r.o., 2006, 208 stran. ISBN 8086633403. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v evropských zemích. 2006. info
- BAZALOVÁ, B. and J. HULIÁKOVÁ. Zkušenosti se sexualitou klientů ÚSP pro tělesně postiženou mládež Kociánka Brno. In Sexualita mentálně postižených. Praha: Orfeus, 2004, p. 62 - 68, 80 pp. ISBN 80-903519-0-5. info
- SCHOPLER, Eric. Psychoedukační profil, revidované vyd (PEP-R) :individuální hodnocení a léčebně vzdělávací program pro děti s autismem a děti s podobným vývojovým postižením. Translated by Miroslava Jelínková. Praha: Modrý klíč, 2000, 168 s. ISBN 80-902494-2-6. info
- Výukové aktivity pro děti s autismem. Edited by Radovan Netušil - Eric Schopler - Margaret Lansing - Leslie Waters, T. Praha: Modrý klíč, 2000, 260 s. ISBN 80-902494-3-4. info
- SCHOPLER, Eric. Příběhy dětí a autismem a příbuznými poruchami vývoje :výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 172 s. ISBN 80-7178-202-5. info
- SCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER and Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 271 s. ISBN 80-7178-199-1. info
- SCHOPLER, Eric and Gary B. MESIBOV. Autistické chování. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 303 s. ISBN 80-7178-133-9. info
- PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
- Teaching methods
- Lectures - 4 hours, active participation in class, visits to various schools and social care institutions. All information will be supplemented and modified teacher at the beginning of the course.
- Assessment methods
- Extensive witten exam from the whole Bachelor and Master studies and active participation in class.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti specializace psychopedie.
- Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2014/SP4MP_SPP4