PdF:SP7MP_S4c2 Specializace 4c2 - Informace o předmětu
SP7MP_S4c2 Specializace S4c2: Edukace jedinců s poruchami chování
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP7MP_S4c2/01: Út 12:05–15:35 učebna 51, J. Andrysová, V. Vojtová
- Předpoklady
- SP7MP_S4c1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; etopedie jako vědní obor, srovnání se zahranicím; otázky edukace, integrace a inkluse jedinec s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdlávání; Seznámí se s pojmy - systémová prevence v edukačním procesu; základy intervence; poradenství; resocializace; speciální pedagog osobnost, identita, postavení v edukačním procesu; problematika kriminality mladistvých; probační a mediační služba, alternativní tresty, trest odnětí svobody; právní rámec ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen navrhnout strategie výuky, hodnocení v edukačním procesu; diagnostické metody v edukačním procesu a metody intervence ve výuce.
- Osnova
- Problematika klasifikace poruch chování;
- Diagnostika v edukačních podmínkách školské instituce, rodiny ve vztahu k informované intervenci;
- Sociálněprávní ochrana dítěte v kontextu nejlepšího zájmu dítěte v praxi České republiky a v kontextu teoretických konceptů;
- Historický vývoj přístupů k dětem s poruchami chování;
- Koncept resilience a inkluze;
- Internalizované poruchy chování;
- Extrenalizované poruchy chování;
- ADHD, ADD;
- Systém školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím;
- Systém pomáhajících organizací a zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím;
- Kvalita života jedince s poruchami chování
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- doporučená literatura
- ČERVENKA, Karel. Role „problémových“ dětí v systému péče o ohrožené děti jejich vlastníma očima: Několik poznámek z výzkumu. In Klenková, J., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení Inclusive Education - Provisions for Different Age Groups and Disabilities. Brno: Masarykova univerzita. MuniPress, 2011, s. 305-316. ISBN 978-80-210-5731-9. info
- Výukové metody
- semináře, stáže, diskuze, případová práce
- Metody hodnocení
- případová studie, seminární práce dle zadání vyučujícího, zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali předmět SP7MP_S4c1.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SP7MP_S4c2