PdF:SPROC_SP2f Specializace 2f Etopedie - Informace o předmětu
SPROC_SP2f Specializace 2f Etopedie
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 4. 10. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 24. 10. 7:30–14:40 učebna 28, Pá 14. 11. 7:30–14:40 učebna 28, Pá 21. 11. 7:30–14:40 učebna 28, So 13. 12. 7:30–14:40 učebna 28
- Předpoklady
- Absolvování předmětu základy etopedie SP4BK_ZSP6.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu: edukace jedinců s problémy a poruchami emocí a chování. Systém školských zařízení pro ústavní a ochrannou výchovu. Integrativní a inkluzivní přístupy k edukaci žáků s PCH. Terminologie, klasifikace, syndrom naučené bezmocnosti, koncept podpory, stimulace, motivace. Poradenství v rámci školy, preventivně výchovné péče. Otázky související s intervencí ve školských zařízeních, otázky související s proviněním a trestní odpovědností dětí a mládeže s delikventními projevy chování.
- Osnova
- 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky - souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím, terminologie 2. Pístupy ke klasifikaci poruch chování 3. Systém školských zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraniím 4. Systém pomáhajících organizací a zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraniím 5. Kvalita života jedince s poruchami chování 6. Vedení pípadu perspektivní orientace 7. Resocializace ve školských institucích 8. Resocializace v nevládních institucích 9. Trestná innost dtí a mladistvých charakteristika 10. Probace a mediace u mladistvých a mladých dosplých 11. Trestní zodpovědnost dtí a mladistvých, trest odntí svobody
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS, 2009, s. 21-38, 17 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
- neurčeno
- ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
- Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
- Výukové metody
- Přednáška, samostudium, seminární práce, stáž.
- Metody hodnocení
- portfolio, případová studie, seminární práce, písemná zkouška.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
ELLIOTT,J; PLACE, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 HEIDBRINK, H: Psychologie morálního vývoje, 1. Vyd. Praha, Portál,1997, ISBN 80-7178-154-1 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 ONDRÁČEK, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 MATOUŠEK, O.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, Portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 MÜHLPACHR, P.: Sociální patologie, 1.vyd.Brno: MU, 2001, ISBN 80-210-2511-5 MÜHLPACHR, P.: Patologické závislosti, in: Pipeková, J.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, 1998, ISBN 80-85931-65-6 PETTY, G.: Moderní vyučování, 1. vyd., Praha, Portál s.r.o., 1996, ISBN 80-7178-070-7 POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, 1. vyd., Praha, Portál s.r.o., 1997, ISBN 80-7178-135-5 STŘELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 STUCHLÍKOVÁ, I.: Základy psychologie emocí, 1.vyd., Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9 ŠTĚPÁNKOVÁ,L.: Střediska výchovné péče, in: Vítková: Otázky speciálně pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-193 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 ZÁKON č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí, ÚZ, Ostrava, Sagit, číslo 666, 2001 VYHLÁŠKA č. 334 ze dne 22. září 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví Čj.: 10 194/2002-14 Platná související školská legislativa Úmluva o právech dítěte, in: Sbírka zákononů č. 104/1991, s. 502, částka 22 - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SPROC_SP2f