SV4BP_KPAS Sociální a pedagogická antropologie (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_KPAS/01: každé sudé úterý 9:20–11:00 učebna 34, P. Soják, R. Šíp
SV4BP_KPAS/02: každé liché úterý 9:20–11:00 učebna 34, P. Soják, R. Šíp
Předpoklady
Aktivní účast na seminářích. Příprava posteru na vybrané téma (viz níže - informace učitele.) a jeho presentace + skupinová diskuse k presentovanému tématu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu student: Propojí získané základními pojmy s přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů antropologie v systému společenských a přírodních věd, antropologie obecná a biologická, kulturní, sociální, pedagogická.
Osnova
  • Témata pro samostatná vystoupení výroba a presentace posteru: 1. Dědičnost, výzkum lidského geonomu, etické problémy genetického výzkumu 2. Inteligence a emocionalita v lidském životě, jednota ducha i těla 3. Manželství, rodina a stát, výchovné praktiky v různých kulturách 4. Náboženství v lidské společnosti, význam pro výchovu a duchovní život, svátky a rituály 5. Člověk a globalizace, globální problémy lidstva. 6. Etapy evoluce člověka, proces hominizace a sapientace 7. Fyziologické a neuropsychologické aspekty biologie člověka 8. Člověk a jeho životní styl 9. Zdraví a nemoc, normalita, rovnováha vnitřního prostředí organismu. 10. Základní etapy socializace člověka 11. Sociální učení a výchova, člověk jako kulturní a sociální bytost 12. Struktura společnosti a její prvky, vliv společnosti na socializaci jedince 13. Životní prostředí a jeho vliv na lidskou bytost, kulturní ekologie 14. Kultura a osobnost 15. Kultura a multikulturní společnost 16. Mobilita a globalizace 17. Etnografické aspekty současné společnosti 18. Gender a sociální role, tolerance, kooperace, komunikace, integrace a inkluze z pohledu sociální pedagogiky. 19. Člověk v moderní učící se společnosti vztah antropologie a pedagogiky, pedagogická antropologie 20. Význam antropologie pro sociální pedagogiku a sociální práci
Literatura
  • Filosofická antropologie :člověk jako osoba. Edited by Jan Sokol. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 222 s. ISBN 80-7178-627-6. info
  • Genom :životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách. Edited by Matt Ridley - Ivo Müller. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 285 s. ISBN 80-7178-507-5. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • Pohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6. info
  • Sociální a kulturní antropologie [2000, SLON]. Edited by Alena Vodáková - Olga Vodáková - Václav Soukup. Vyd. 2., rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 175 s. ISBN 80-85850-29-X. info
  • HAJN, Václav. Antropologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1998, 179 s. ISBN 8070679018. info
  • Úvod do kulturní a sociální antropologie. Edited by Robert Francis Murphy - Hana Červinková. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 267 s. ISBN 80-85850-53-2. info
  • LOEWENSTEIN, Bedřich W. My a ti druzí :dějiny, psychologie, antropologie. Vyd. 1. Brno: Doplněk, 1997, 354 s. ISBN 80-85765-64-0. info
  • HAJN, Václav. Antropologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1996, 160 s. ISBN 8070676019. info
  • Spor o Darwina. Edited by Phillip E. Johnson - Alena Koželuhová. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1996, 211 s. ISBN 80-85495-57-0. info
  • BENEŠ, Jan. Člověk. In Člověk. Praha: Mladá fronta, 1994. ISBN 80-204-0460-0. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 49 s. ISBN 8021001410. info
Výukové metody
skupinová diskuse, presentace projektů, samostudium
Metody hodnocení
Seminář (workshop – pracovní dílna) Ukončení: zápočet Požadavky k získání zápočtu: 1.Presentace a samostatná vystoupení studentů (přednášky, postery, skupinové diskuse, hry) na vybrané téma semestrální úkol.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.