UPVK_1002 Psychodiagnostika osobnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jolana Bucková (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 20. 9. 7:30–10:05 učebna 37, So 25. 10. 16:40–19:15 učebna 37
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vzhledem k tomu, že absolventi budou ve stálém kontaktu s lidmi, je žádoucí aby byli seznámeni seznámit s obecnými principy psychodiagnostiky. Po seznámení se strukturou duševního dění osobnosti od základních duševních funkcí, přes stále komplexnější útvary, až po nejvyšší východiska sebeřízení osobnosti (od vloh a schopnosti, duševní procesy, přes učením a sociálním učením osvojené útvary psychiky. Dále Jáství i s aspekty jeho struktury a faktory harmonizace, až po nejvyšší integrační útvary autonomního sebeřízení osobnosti.). Na konci kurzu budou studenti schopni ovládat psychodiagnostiku, základy metodologie a principy jednotlivých metod psychologie a operate speciální psychodiagnostické postupy v pedagogické práci.
Osnova
  • Stručný sylabus: 1. Předmět psychologie osobnosti 2. Struktura a teorie osobnosti 3. Metodologie a možnosti výzkumu duševního dění osobnosti 4. Zásady pozorování, funkce a postupy sebepozoroávní 5. Druhy a postupy vedení rozhovoru a sestavování dotazníku 6. Východiska a formy speciálních psychodiagnostických metod 7. Duševní procesy v bezprostředním kontaktu s realitou a jejich diagnostika 8. Komplexnější duševní útvary osvojované učením a sociálním učením a jejich diagnostiky 9. Složky Jáství, jejich diagnostika, principy sebeovládání a sebevýchovy 10. Integrační útvary a nejvyšší aspekty sebeřízení osobnosti, jejich poznávání a kultivace 11. Dynamika frustrace, typy maladaptací, řešení konfliktních situací
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír a Helena KLIMUSOVÁ. Etika a psychodiagnostika. 2006. info
  • SVOBODA, Mojmír, Helena KLIMUSOVÁ a Pavel HUMPOLÍČEK. Dětská psychodiagnostika: metody používané a žádané. In Sympozium Duševní zdraví mládeže (21. ročník, Brno). 2004. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 3., opr. Brno: Doplněk, 2002, 382 s. ISBN 8072391070. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • SVOBODA, Mojmír, O. KONDÁŠ a A. STANČÁK. Psychodiagnostika dospelých. Martin: Osveta, 1992. ISBN 80-217-0357-1. info
Výukové metody
cvičení a diskuse, předvedení ukázek a postupné osvojování psychodiagnostických technik
Metody hodnocení
Okruhy k zápočtu: Pojem a struktura osobnosti. Teorie osobnosti. Principy pozorování, vedení rozhovoru, sestavování dotazníku, uplatnění a interpretace projektivních technik. Experimentální, fáze výzkumné práce, osnova závěrečné zprávy.
Informace učitele
http://www.cackon.net/docent
Literatura ZÁKLADNÍ: ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. 3. vyd. Brno: 2002. NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: 2001. SMÉKAL, V. Pozvání k psychologii osobnosti. Praha: 2001. SVOBODA, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha: 1997.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.