PdF:ZS1BK_KAVP Kognitivní a vývojová psych. - Informace o předmětu
ZS1BK_KAVP Kognitivní a vývojová psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jan Krása, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 10. 10. 13:55–16:30 učebna 30, Pá 24. 10. 13:55–16:30 učebna 20, Pá 14. 11. 15:45–17:25 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání teoretických vědomostí o psychických zvláštnostech dítěte primárního stupně základní školy z pohledu kognitivní a vývpjové psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitele primárního stupně základní školy. Na konci kurzu bude student schopen:
- popsat a vysvětlit základní pojmy z oboru kognitivní a vývojové psychologie
- charakterizovat změny v psychickém vývoji dítěte
- aplikovat poznatky kognitivní a vývojové psychologie v praxi učitele primární školy - Osnova
- 1. Percepce, vnímání, pozornost.
- 2. Motivace.
- 3. Pamět a učení.
- 4. Myšlení a řeč.
- 5. Kognitivní vývoj.
- 6. Řešení problémů a tvořivost.
- 7. Činitelé psychického vývoje, dědičnost a faktory vnějšího prostředí, zákonitosti psychického vývoje a periodizace.
- 8. Období raného vývoje. Prenatální období, novorozenecké období, kojenecký věk. Batolecí věk.
- 9. Předškolní věk.
- 10. Mladší školní období.
- 11. Období dospívání (puberta, adolescence).
- 12. Dospělost, časná a střední dospělost, pozdní dospělost a stáří. 13. Aplikace poznatků kognitivní a vývojové psychologie v praxi učitele 1. stupně ZŠ.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
- doporučená literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
- Výukové metody
- přednáška, četba, seminární práce 5-10 stran
- Metody hodnocení
- písemná zkouška (65% úspěšnost)
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/ZS1BK_KAVP