ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD1/01: St 10:15–11:55 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/02: St 8:25–10:05 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/03: Út 14:50–16:30 učebna 5a, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
ZS1MP_PD1/04: Út 16:40–18:20 učebna 2, I. Frýzová, K. Gorčíková, V. Rodová, J. Trna, E. Trnová
Předpoklady
ZS1BP_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 && NOW( ZS1MP_DIVZ Didaktika integr. věd. základu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
osvojit si základní pedagogické dovednosti, které doplňují teoretické znalosti získané v předmětu Integrovaný vědní základ a Didaktika integrovaného vědního základu.
Za účelem těsného spojení teorie s výukovou praxí se klade důraz na osvojování pedagogických dovedností praktickou činností studentů.
Výuka se bude zaměřovat na procvičování jednotlivých výukových metod a forem a využívání výukovách prostředků vhodných při výuce předmětů o přírodě a společnosti.
Studenti si osvojují profesní dovednosti přípravou modelových vyučovacích hodin pro výuku v různých vzdělávacích prostředích, pomocí mikrovýstupů a realizací připravené vyučovací hodiny během pedagogické praxe na ZŠ.
Osnova
  • 1. RVP a ŠVP na základních školách, naplňování kompetencí a cílů integrovaných předmětů v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, Člověk a svět práce a průřezových témat.
  • 2. Příprava učitele na výuku, žákovské pojetí světa a motivace žáka
  • 3. Výukové prostředky a jejich využití
  • 4. Práce s textovými materiály
  • 5. Pozorování přírodnin, měření veličin a pokus
  • 6. Specifika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v 1. a 2. období.
  • 7. Příprava mikrovýstupu a jeho realizace v modelové situaci.
  • 8. Příprava, realizace a rozbor vyučovací hodiny.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
cvičení s následnou diskusí
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Podmínkou k úspěšnému získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a odevzdání seminární práce.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.