PdF:AJB_AKJA Analyza konverzačního jazyka - Informace o předmětu
AJB_AKJA Analýza konverzačního jazyka
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJB_AKJA/01: Pá 2. 10. 8:00–13:00 učebna 10, Po 21. 12. 8:00–13:00 učebna 10, R. Povolná
- Předpoklady
- This course is recommended to students in higher than the second year of their studies.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18 - Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- The course is for students who are interested in authentic spoken English, notably face-to-face private conversation. Texts from 'A Corpus of English Conversation' (1980) and some other sources, for example MICASE (Michigan Corpus of Academic Spoken English) will be analysed and, based on the differences between spoken and written English, many features typical of conversational English, such as back-channels, false-starts, hedges, discourse markers, simultaneous speech, fillers, vague expressionss, will be discussed in great detail. Presentations based on the study of some articles from corpus linguistics, for instance, on discourse tags, hedges, comment clauses, non-fluencies, compliment formula, some differences between the ways women and men communicate, and expletives, will be prepared by individual students.
- Osnova
- 1. Act of communication. Functions of language. 2. Spoken versus written language. 3. Features typical of spoken language. 4. Discourse markers. Discourse tags. 5. Comment clauses and their functions. 6. Politeness formula. Expletives. 7. Pauses. Simultaneous speech. 8. Turn-taking. Non-fluencies. 9. Comparison of face-to-face and telephone conversation. 10. Conversation and preference structure. Communicative strategies. 11. Conversational style. Scale of formality. 12. Backchannel signals. Body language. 13. Analysis of authentic corpus material.
- Literatura
- povinná literatura
- DEUCHAR, Margaret, Robert HOOGENRAAD a Geoffrey Neil LEECH. English grammar for today :a new introduction. Basingstoke: Macmillan, 1982, xvi, 224 s. ISBN 0-333-30644-9. info
- SVARTVIK, Jan a Geoffrey N. LEECH. A communicative grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994, xiv, 423. ISBN 058208573X. info
- Výukové metody
- Mode of teaching: seminar Students must attend the course on a regular basis and prepare one presentation which is based on their own individual study of a topic connected with the analysis of spoken language. After each presentation the given topic is discussed in the whole group and then, based on their newly acquired knowledge, students analyse authentic texts with regard to the topic presented. Students either listen to some texts or are given them in the written form drawn from a spoken language corpus such as LLC, MICASE.
- Metody hodnocení
- For getting a credit, students must attend the whole course on a regular basis and prepare one presentation which is based on their own individual study of a topic connected with the analysis of spoken language. At the end of the course, they are expected to come to their teacher with a piece of text on which they prove their knowledge and understanding of the structure of spoken interaction.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/AJB_AKJA