Bi2MP_PESC Pěstitelství

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Pavel Tesař (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Zdeněk Řehák, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_PESC/01: každé liché pondělí 15:45–17:25 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
Bi2MP_PESC/02: každou lichou středu 15:45–17:25 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
Bi2MP_PESC/03: každé sudé pondělí 15:45–17:25 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
Předpoklady
Souběžné studium předmětu Bi2MP_PESP.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1,porozumět a vysvětlit základní pěstitelské a chovatelské činnosti na ZŠ;
2,použít základní informace z geologie, pedologie, meteorologie, fenologie, přírodopisu k plánování, realizaci a sebereflexi praktických činností z pěstitelství a chovatelství (podzim, zima);
3,předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí pro práci na školní zahradě;
4,na základě nabytých znalostí odvodit i neznámé pojmy, procvičovat praktické činnosti v terénu.
Cílem předmětu je nácvik základních pěstitelských činností, poznávání pěstitelského nářadí, pomůcek a materiálů, prohlubování pracovních návyků při práci s nimi, demonstrace pozorování a pokusů, přímá práce s žáky na pozemku a ve skleníku a s tím související hodnocení práce dětí, kolegů, vedoucího učitele.
Osnova
  • 1. Podzimní ošetření rostlin, praktické činnosti podzim, zima, nácvik dovedností
  • 2. Fenologické pozorování přírody
  • 3. Didaktická transformace tématu zelenina
  • 4. Didaktická transformace tématu ovoce
  • 5. Didaktická transformace tématu polní plodiny
  • 6. Aranžování s využitím přírodnin
  • 7. Bezpečnost a hygiena práce
Literatura
    doporučená literatura
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
    neurčeno
  • Dytrtová, R. a kol. Praktické činnost pro 6.-9. ročník základních škol: Pěstitelství. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997. 112 s. ISBN 80-7168-448-1.
  • Lexikon užitkových rostlin : zeleninová, bylinná a ovocná zahrada s více než 250 barevnými portréty. Edited by Gunter Steinbach. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1997, 181 s. ISBN 8071764329. info
Výukové metody
praktické činnosti na zahradě, diskuse v hodině, skupinové projekty
Metody hodnocení
Zápočtový test s poznáváním přírodnin dle seznamu a zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu), aktivní účast na cvičení a plnění povinností v průběhu kurzu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.