PdF:BiM_VPx1 Učitelská praxe 1 - Informace o předmětu
BiM_VPx1 Učitelská praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/2. Náslechy podle možností školy, vlastní výuka. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící) - Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Je třeba, aby si polovina studentů ročníku souběžně s předmětem Učitelská praxe 1 zapsala také předmět Učitelská praxe 1- seminář. Druhá polovina studentů si tento předmět zapíše souběžně s předmětem Učitelská praxe 2.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
· rozvíjet své odborné dovednosti
· usilovat o dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele;
· propojit teoretické poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi
· reflektovat dovednosti žáků
· reflektovat vlastní dovednosti
· naplánovat a realizovat výuku přírodopisu
· podílet se na vytváření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce· - Osnova
- · činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.);
- · vedení pedagogického deníku – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1;
- · plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1;
- · náslechy (dle možností školy), vlastní výuka (3 hodiny);
- Literatura
- ŠIMONÍK, Oldřich. The beginning teacher : some pedagogical problems of beginning teachers : Začínající učitel : některé pedagogické problémy začínajících učitelů. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- ALTMANN, Antonín a František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
- ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
- ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
- Výukové metody
- forma výuky: teoretická příprava, praxe na základní škole, seminář Výukové metody: hospitace, rozhovor, diskuze
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: hospitace, písemné vypracování portfoliových úkolů, zpracování záznamů z hospitací a příprav na hodiny.
Podmínky úspěšného ukončení:
- pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje
- odevzdání pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, přípravy na hodiny, portfoliové úkoly a hodnocení cvičného učitele)
- hospitace garanta praxe na hodině studenta, rozbor této hodiny - Navazující předměty
- Informace učitele
- Kromě zapsání předmětu přes IS, je třeba přihlásit se na školu, na které bude praxe vykonávána (termín pro přihlášení bude specifikován v interaktivní osnově). Praxi je třeba vykonat na některé ze škol v České republice, přičemž aspoň jednu ze tří učitelských praxí (Učitelská praxe 1,2,3) je třeba absolvovat na škole v Brně a okolí. Udělení zápočtu je podmíněno pravidelnou docházkou do školy, na níž student praktikuje, odevzdáním pedagogického portfolia (záznamy z hospitací, přípravy na hodiny, portfoliové úkoly a hodnocení cvičného učitele)a hospitací garanta praxe na hodině studenta. Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe. Přehled všech praxí garantovaných Katedrou biologie naleznete na: http://katedry.ped.muni.cz/biologie/praxe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/BiM_VPx1