PdF:CH2BP_5P7L Lab. cvič. z analytické chemie - Informace o předmětu
CH2BP_5P7L Laboratorní cvičení z analytické chemie
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CH2BP_5P7L/01: každé liché úterý 8:25–11:55 laboratoř 90, L. Jančář
CH2BP_5P7L/02: každé sudé pondělí 12:05–15:35 laboratoř 90, L. Jančář - Předpoklady
- CH2BP_4P1L Labor. cvičení z anorg. chemie || CH2BP_3P3L Laboratorní technika
Znalost obecné, anorganické a organické chemie. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou:
získání základních návyků a zručností při provádění analytických postupů v analytické laboratoři;
dosažení co možná největší přesnosti a správnosti výsledků při praktických analýzách vzorků. - Osnova
- Bezpečnost práce v analytické laboratoři. Základní laboratorní analytické operace a techniky, pomůcky a přístroje.
- 1. Skupinové reakce iontů. A. Skupinové reakce kationtů. B. Skupinové reakce aniontů.
- 2. Selektivní reakce kationtů.
- 3. Selektivní reakce aniontů.
- 4. Gravimetrie. A. Stanovení železa jako Fe2O3. B. Stanovení niklu diacetyldioximem.
- 5. Alkalimetrie. A. Standardizace 0,1 mol.dm-3 roztoku NaOH na šťavelovou kyselinu. B. Stanovení H3PO4. C. Stanovení amoniakálního dusíku dle Hanuše. D. Potenciometrické stanovení HCl. E. Potenciometrické stanovení H3BO3.
- 6. Acidimetrie A. Standardizace 0,1 mol.dm-3 odměrného roztoku HCl na Na2CO3. B. Stanovení Na2CO3 v NaOH dle Winklera.
- 7. Chelatometrie A. Standardizace 0,05 mol.dm-3 odměrného roztoku chelatonu. B. Stanovení Ca2+ a Mg2+ vedle sebe. C. Stanovení hořčíku titrací na indikátor eriochromčerň T. D. Stanovení Cu2+.
- 8. Argentometrie A. Standardizace 0,05 mol.dm-3 roztoku AgNO3 dle Mohra nebo Fajanse. B. Stanovení Cl- s vizuální indikací bodu ekvivalence. C. Stanovení halogenidů s potenciometrickou indikací.
- 9. Manganometrie. A. Standardizace 0,02 mol.dm-3 roztoku KMnO4 na šťavelovou kyselinu. B. Stanovení Fe2+. C. Potenciometrické stanovení Fe2+ D. Stanovení H2O2.
- 10. Spektrofotometrie. A. Stanovení železa 1,10-fenanthrolinem. B. Stanovení železa kyselinou sulfosalicylovou. C. Stanovení Cd2+ 4-(2-pyridylazo)-resorcinem. D. Stanovení NO3- po redukci na NO2- sulfanilovou kyselinou a N-(1-naftyl)-ethylendiamin dihydrochloridem.
- 11. Chromatografie na tenké vrstvě – separace směsí potravinářských barviv.
- 12. Vyhodnocování výsledků laboratorních úloh – počítačové programy.
- Literatura
- JANČÁŘ, L. Analytická chemie. Dostupné z World Wide Web: http://www.is.muni.cz. Viz Studijní materiály předmětu PedF: CH2BP_4P1P.
- JANČÁŘ, Luděk a Irena JANČÁŘOVÁ. Analytická chemie - laboratorní cvičení. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 141 s. ISBN 80-210-1579-9. info
- Výukové metody
- laboratorní cvičení
- Metody hodnocení
- zápočet;
písemný test. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Podmínkou k možnosti účasti ve cvičení je úspěšné zvládnutí (> 60 %) vstupního testu z rozsahu učiva předmětu CH2BP_4P1P Analytická chemie.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CH2BP_5P7L