PdF:CJ2MP_LMPR Meziválečná próza - Informace o předmětu
CJ2MP_LMPR Meziválečná próza
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2MP_LMPR/01: Po 14:50–16:30 učebna 56, M. Chocholatý
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je formou průhledů prohloubit znalosti studentů z problematiky české literatury 1. poloviny 20. století. Chce formou vybraných kapitol ukázat ranou tvorbu významných osobností meziválečné prózy, zejména těch, jejichž literární začátky jsou spojeny s expresionismem. Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.Studenti budou schopni objasnit vývoj literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných literárních osobností daného období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárně vědnými znalostmi.
- Osnova
- Charakteristika období: 1. Literatura ve znamení expresionismu. Základní východiska, přístup ke skutečnosti, expresionistické chápání světa. Základní rysy expresionistických poetik. Evropský literární a výtvarný kontext, český bezprogramový a programový expresionismus, jeho předtavitelé. Předchůdci (bezprogramová část): 2. Jakub Deml 3. Richard Weiner 4. Ladislav Klíma, Josef Váchal 5. Literární skupina (programová část: Čestmír Jeřábek, Lev Blatný, Jaroslav Hůlka - Ozvěny expesionistického hnutí ve tvorbě autorů 20. let: 6. Vladislav Vančura, Marie Pujmanová, Jaroslav Durych 7. Josef Čapek, Karel Čapek 8. Jan Weiss 9. Egon Hostovský, Josef Kocourek
- Literatura
- FIALOVÁ-FÜRSTOVÁ, Ingeborg. Expresionismus :několik kapitol o německém, rakouském a pražském německém literárním expresionismu. V Olomouci: Votobia, 2000, 366 s. ISBN 80-7198-456-6. info
- CHALUPECKÝ, Jindřich. Expresionisté :Richard Weiner, Jakub Deml, Ladislav Klíma, podivný Hašek. [Praha]: Torst, 1992, 200 s. ISBN 80-85639-00-9. info
- MÍČKO, Miroslav. Expresionismus. Vyd. 1. Praha: Obelisk - nakladatelství umění a architektury, 1969, 75 s. URL info
- Haló, je tady vichr - vichřice! : expresionismus. Edited by Ludvík Kundera. Praha: Československý spisovatel, 1969, 138 s. : i. info
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Podmínky udělení zápočtu: - příprava na seminář podle zadaných úkolů, např. rozbory a interpretace textů, (pokud byla zadána společná písemná příprava pak její odevzdání), - hojná aktivní účast ( 80% ), - přednesení dvou referátů (cca 10 min.), - odevzdání vyhovující seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Student si volí minimálně jeden předmět z povinně volitelných předmětů nabízených KČJL. Výuka předmětu bude realizována při minimálním počtu osmi zapsaných studentů.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CJ2MP_LMPR