PdF:CJ3BP_JJAT Jazyková analýza textu - Informace o předmětu
CJ3BP_JJAT Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3BP_JJAT/01: Út 14:50–15:35 učebna 60, I. Kolářová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického, pravopisného a syntaktického. Pozornost je věnována nejčastějším pravopisným chybám (interpunkce, psaní velkých písmen, správné psaní souhláskových skupin…), chybám tvaroslovným a dalším tvaroslovným jevům (variantnost koncovek substantiv, variantní tvary sloves, správné psaní a užívání zájmen, skloňování a správné psaní tvarů číslovek…), vhodnému užívání slov, sousloví a dalších víceslovných jednotek slovní zásoby, volbě vhodného výrazu mezi výrazy konkurenčními. Předpokládá se rozvoj schopnosti studenta nejen opravit chyby pravopisné a tvaroslovné, ale též nahradit nevhodný výraz v textu výrazem funkčním, tj. provést komplexní jazykovou úpravu textu s chybami a nedostatky.
Student absolvováním kurzu získá schopnost:
- provést korekturu textu, identifikovat chyby a nedostatky a vysvětlit je
- opravit stylistické nedostatky v textu
- samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory na text zdůvodnit a vysvětlit - Osnova
- 1. Cíle a metody komplexního jazykového rozboru. 2. Pravopisné jevy v textu, jejich vysvětlení; oprava pravopisných chyb a jejich zdůvodnění. 3. Pravopisné problémy související se zvukovou stránkou jazyka – pravopis zdvojených hlásek, souhláskových skupin. 4. Vybrané problémy tvaroslovné: – obtížné jevy ve skloňování substantiv domácích a přejatých; – tvary zájmen, druhy zájmen; některé problémy při určování druhů zájmen; užívání tvarů zájmen přízvučných (důrazových) a nepřízvučných (předklonek a příklonek); – slovesné tvary a jejich možné funkce ve větě; – hláskové alternace při tvoření gramatických tvarů, jejich vysvětlení s využitím znalostí ze slavistiky a staroslověnštiny; – komplexní tvarotvorný rozbor ohebných slov, vyčlenění jednotlivých morfémů (kořen, kmen, koncovka, tvarotvorný základ). 5. Slovotvorné prostředky a slovotvorné postupy v češtině. Poznávání slov s konkrétním slovotvorným formantem v textu. Významy slovotvorných formantů, nejvíce produktivní formanty v češtině. Odlišnost prefixace, sufixace a cirkumfixace u konkrétních slov v textu. Univerbizáty a jejich funkce v textu. Kompozita v textu. Funkce a hodnocení stylového zabarvení hybridních kompozit v českých textech. Slovotvorná analýza. 6. Stavba slova a využití postupů slovotvorné a tvarotvorné analýzy. 7. Využití slov z různých vrstev slovní zásoby v textu, zvážení jejich konkurence. Využití synonym s různým stylovým zabarvením. Důsledky a příčiny spojení antonym v textu. Využití opakovaných výrazů, popř. konkurence opakovaného pojmenování s jeho nahrazení zájmenem nebo jeho elipsou. 8. Syntaktické funkce slovních druhů. Vyjadřování syntaktických vztahů a významů ve větě prostředky lexikálními a gramatickými. 9. Možnosti využití textů Českého národního korpusu při analýze jazykových jevů a ověřování četnosti jejich výskytu.
- Literatura
- povinná literatura
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 325 s. ISBN 80-04-24305-3. info
- doporučená literatura
- Jak využívat Český národní korpus. Edited by František Čermák - Renata Blatná. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 181 stran. ISBN 8071067369. info
- ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2. rozš. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 245 s. ISBN 80-85866-84-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a Karel OLIVA. Hrátky s češtinou : jazyková a slohová cvičení. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993, 144 s. ISBN 8004251285. info
- neurčeno
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- Výukové metody
- Seminář: 1. Aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu. 2. Čtení s porozuměním. 3. Řízený rozhovor.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky dané osnovami a obsažené v doporučené studijní literatuře. Znalosti a praktické dovednosti analýzy textu budou ověřeny písemkou v zápočtovém týdnu. V písemce je zahrnuto 30-40 jazykových jevů, z nichž student musí úspěšně vyřešit 80 %. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=679
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=679 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CJ3BP_JJAT