PdF:CJ3BP_LOKE Obrázková knížka v evropské li - Informace o předmětu
CJ3BP_LOKE Obrázková knížka v evropské literatuře pro děti
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Eléonore Hamaide (přednášející), doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými otázkami obrázkových knížek (ikonotextů) určených dětem a mládeži, poté budou teoretické znalosti využity při literárněhistorických analýzách děl z kontextu evropské literatury pro děti a mládež (zejména v posledním desetiletí). Studenti se budou umět orientovat se v žánrové problematice, současných vývojových trendech obrázkové knížky a analyzovat vizuální i textovou složku díla s ohledem na specifika dětské literatury a dětského čtenářství.
- Osnova
- Teoretické vymezení obrázkové knížky, pojmový aparát spjatý s ikonotexty; specifičnost obrázkové knížky v literatuře pro děti a mládež; vizuální a textový vypravěč; vývoj obrázkové knížky v současné evropské literatuře pro děti a mládež (konkrétní interpretační analýzy).
- Literatura
- URBANOVÁ, Svatava. Figury a figurace : studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, Ústav pro regionální studia, 2010, 173 stran. ISBN 9788073688592. info
- Výukové metody
- Studenti si budou prostřednictvím přednášek osvojovat znalost literárněvědné terminologie spjaté se sledovanou problematikou obrázkové knížky, analyzovat styl výrazných evropských tvůrců obrázkové knížky, posilovat a rozvíjet interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou.
- Metody hodnocení
- Předmět bude uzavřen kolokviální rozpravou, při níž student prokáže schopnost samostatného interpretačního přístupu k obrázkové knížce a orientaci v jejím evropském literárním kontextu.
- Informace učitele
- Předmět bude vyučován ve spolupráci se zahraniční vyučující. Výuka proběhne blokově a přednášky ve francouzštině budou tlumočeny do češtiny. Kolokviální rozprava se uskuteční v češtině a lze ji nahradit písemnou reflexí (v rozsahu 2-4 stran) odpřednášených témat. Rozvrh výuky, kterou povede Eléonore Hamaide: Tematický blok č. 1: pondělí 5. 10. 12:05-13:45, učebna č. 11 Tematický blok č. 2: pondělí 5. 10. 16:40-18:20, učebna č. 35 Tematický blok č. 3: středa 7. 10. 13:00-14:40, učebna č. 36 Konzultace, diskuse: středa 7. 10. 14:50-16:30, učebna č. 37
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CJ3BP_LOKE