PdF:CJ3DC_JDC1 Didaktika ČJ na SŠ 1 - Informace o předmětu
CJ3DC_JDC1 Didaktika českého jazyka na střední škole 1
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 6 hodin v semestru. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3DC_JDC1/OS01: Pá 9. 10. 14:50–16:30 učebna 7, Pá 20. 11. 12:05–13:45 učebna 7, Pá 18. 12. 14:50–16:30 učebna 7, J. Tušková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Český jazyk a literatura pro střední školy)
- ZSS Český jazyk a literatura pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody vedoucí k rozvíjení aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, (zejména mluvnice a slohu) na SŠ; 4. prakticky užívat učebnice českého jazyka pro SŠ. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu SV.
- Osnova
- 1. Obsah výuky jazykového učiva na gymnáziu.
- 2. Metody a strategie efektivního učení - metody evokační fáze výuky, metody fáze uvědomění, metody fáze reflexe.
- 3. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve výuce.
- 4. Kladení otázek.
- 5. Učebnice a jiné pomůcky.
- Literatura
- doporučená literatura
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- neurčeno
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Výukové metody
- konzultace, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Účast v semináři je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. Pro udělení zápočtu musí student vypracovat písemnou seminární práci. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CJ3DC_JDC1