PdF:CJ3DC_JTx1 Textová syntax 1 - Informace o předmětu
CJ3DC_JTx1 Textová syntax 1
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 6 hodin v semestru. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3DC_JTx1/OS01: Pá 23. 10. 12:05–13:45 učebna 7, Pá 6. 11. 12:05–13:45 učebna 7, Pá 18. 12. 12:05–13:45 učebna 7, I. Kolářová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Český jazyk a literatura pro střední školy)
- ZSS Český jazyk a literatura pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět předpokládá znalosti lingvistických disciplín zabývajících se současným českým jazykem, především ze syntaxe a stylistiky. Studenti se seznamují s teoretickými poznatky o textové lingvistice.
Po skončení semestru by student měl znát základní terminologii textové syntaxe (struktura textu, navazování a odkazování, koherence a koheze textu, reference, koreference...) a měl být schopen:
- provést rozbor stavby textu;
- popsat jazykové prostředky textové soudržnosti
- zvolit text a téma práce - komplexního rozboru textu. - Osnova
- 1. Terminologie textové lingvistiky. Text a promluva, věta avýpověď. Text dialogický, text monologický. Text mluvený, text psaný. Komunikace. Komunikační situace.
- 2. Text a kód. Typy kódů. Kódy jazykové a nejazykové. Intertextovost.
- 3. Textová koherence. Prostředky textové koherence. Konektory. Druhy konektorů z hlediska struktury (jednoslovné, víceslovné), z hlediska slovnědruhové platnosti, z hlediska dalších funkcí v textu.
- 4. Koreference a alterace. Jazykové prostředky vytvářející vztahy koreference a alterace.
- 5. Jazykové prostředky vytvářející jiné vztahy sémantické souvislosti.
- 6. Gramatické prostředky textové koherence (syntaktické vztahy a gramatická kongruence).
- 7. Zakotvení textu a textových jednotek v komunikační situaci. Jazykové signály zakotvení textu v komunikační situaci. Kontaktové prostředky a jejich funkce.
- Literatura
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- HOFFMANNOVÁ, Jana, Světla ČMEJRKOVÁ, Martin HAVLÍK, Olga MÜLLEROVÁ a Jiří ZEMAN. Styl mediálních dialogů. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 314 s. ISBN 978-80-200-2267-7. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana a Jana HOFFMANNOVÁ. Kombinatorika temporálních konektorů. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 1081-1120. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Základní jevy koreference. In Kapitoly z české gramatiky. 1. vyd. Praha: Academia, 2011, s. 979-1000. Lingvistika. ISBN 978-80-200-1845-8. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- HRBÁČEK, Josef. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994, 134 s. ISBN 80-85573-51-2. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Přednáška spojená s ukázkami konkrétních textů pro prezentaci jevů textové syntaxe;
- Samostudium;
- Řízený rozhovor, diskuse vybrané tematiky z textové syntaxe. - Metody hodnocení
- Typ výuky: konzultace
Ukončení: zápočet
Předpokladem pro získání zápočtu volba tématu. Student též sdělí práce, která bude v závěru následujícího semestru podmínkou k úspěšnému absolvování kolokvia z předmětu Textová syntax II, a k této práci vypracuje krátkou osnovu nebo anotaci doplněnou seznamem literatury.
Možná témata práce:
Analýza textu dle vlastního výběru – možnosti:
a) komplexní analýza;
b) analýza vybraných jevů (např. sledování funkce konektorů, sledování lexikálních prostředků vyjadřujících významovou totožnost/souvislost apod.; sledování tematicko-rematických vztahů v textu apod.; funkce zájmen a zájmenných příslovcí v textu, zvláště mluveném);
c) prostředky členění souvislého textu ze zvolené stylové oblasti (např. členění a stylizace uměleckého textu; prostředky členění textu stylu prostě sdělovacího);
d) syntaktické rysy mluvených projevů z různých stylových oblastí e) prostředky mezitextového navazování a odkazování; výrazy odkazů na „cizí mínění“ apod.;
f) spisovnost a nespisovnost textu;
g) sociologické aspekty jazykové komunikace;
h) psychologické aspekty jazykové komunikace;
Posluchačka/posluchač mohou navrhnout vlastní téma. - Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CJ3DC_JTx1