PdF:CJ3DC_LDL1 Didaktika literatury pro SŠ - Informace o předmětu
CJ3DC_LDL1 Didaktika literatury pro střední školy
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/4. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3DC_LDL1/OS01: Pá 9. 10. 9:20–11:55 učebna 7, Pá 4. 12. 9:20–11:55 učebna 7, M. Chocholatý
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Český jazyk a literatura pro střední školy)
- ZSS Český jazyk a literatura pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Seminář formou vybraných kapitol umožňuje studentům seznámit se s moderními metodami výuky literatury na střední škole, přičemž důraz je kladen zejména na metody práce s textem (interpretaceanalýza a reprodukce). Studenti budou také seznámeni s novými trendy v oblasti kreativity (tvořivého psaní a jeho uplatnění ve výuce).
- Osnova
- - nové trendy v didaktické interpretaci uměleckého textu - nové tredny v oblasti tvůrčího psaní (tvořivého slohu)
- Literatura
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 807082364X. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh :malé traktáty a malé scénáře. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 102 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Výukové metody
- Studenti si seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou osvojovat znalosti literárních směrů, proudů a tendencí v daném období české literatury. Budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností české poezie a prózy v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Ukončení: zápočet Požadavky na ukončení předmětu: Vypracování seminární práce - zhodnocení vybraného učebnicového komplexu (čítanky-antologie a dalších didaktických materiálů) z hlediska základních parametrů, obsahu (verbální i obrazová složka) a didaktické vybavenosti (řídící a orientační aparát) celku učebnice , na mikroúrovni výběrově. Aktivní účast ve výuce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/CJ3DC_LDL1