PdF:DeM_VPx1 Učitelská praxe 1 - Informace o předmětu
DeM_VPx1 Učitelská praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/2. Náslechy podle možností školy, vlastní výuka. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící) - Garance
- PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- NOW( DeM_VPs1 Seminář k praxi )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- • rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, • uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele, • propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • kooperativní a individuální plánování a realizace výuky dějepisu • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
- Osnova
- • činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.) • vedení pedagogického deníku, plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Interaktivní osnova
- Literatura
- povinná literatura
- Pedagogická praxe jako organická součást profesionální přípravy učitelů dějepisu. s. 215-272 In. Julínek a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno:MU, 2004. ISBN 80-210-3495-5.
- doporučená literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- Výukové metody
- - hospitace, individuální reflexe
- Metody hodnocení
- • pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, • přípravy na hodiny, reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=923
Udělení zápočtu je podmíněno řádným zápisem do předmětu v IS a řádným přihlášením ke konkrétní škole v IS. Praxe je třeba vykonat na některé ze škol v České republice, přičemž alespoň jednu ze tří učitelských praxí (Učitelská praxe 1, 2, 3) je třeba absolvovat ve škole v Brně. Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/DeM_VPx1