MSBP_EVPV Epistemologická východiska preprimárního vzdělávání a výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_EVPV/01: Út 8:25–10:05 učebna 32, H. Filová, H. Horká, V. Rodová, P. Vystrčilová
MSBP_EVPV/02: Po 9:20–11:00 učebna 38, H. Filová, H. Horká, V. Rodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má v mateřských škol a vychovatelů propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Studenti 1. navážou kontakty s dětmi 2. ověří si svou profesní motivaci 3. s využitím nabídnuté teorie analyzují vybrané dětské kognitivní mechanismy 4. vysvětlí význam konstruktivistických přístupů a autentického učení v preprimárním vzdělávání.
Osnova
  • Osnova 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět. Jak dojde k tomu, že se člověk něco naučí (kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí předškolního a mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru a času 4. Geneze pojetí hodnot. 6. Autentické učení a jeho význam pro formování poznávání. 7. Kritické myšlení. 8. Rozhovory s dětmi, dětské otázky. 9. Dětské poznávání světa a hra.
Literatura
  • BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
  • ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 8073670550. info
  • LANIADO, Nessia. Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí. Translated by Ivana Hlaváčová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 111 s. ISBN 80-7178-870-8. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • BUZAN, Tony. Jděte na to chytře! : 10 cest pro využití vašich přirozených schopností. Translated by Jiří Martínek. V Praze: Columbus, 2003, 193 s. ISBN 8072491466. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-407-9. info
  • GARDNER, Howard. Dimenze myšlení :teorie rozmanitých inteligencí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 398 s. ISBN 80-7178-279-3. info
  • HOLT, John Caldwell. Jak se děti učí. Translated by Stanislav Kostiha - Jiří Tůma. Vydání první. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 stran. ISBN 809016627X. info
Výukové metody
Diskuse; zkoumání dětských prekoncepcí Seminární práce
Metody hodnocení
Zápočet. Seminární práce: analýza dětských prekoncepcí Kritéria: rozsah alespoň 5 stran (5 bodů), metodologická úroveň (5 bodů), formální úroveň (5 bodů). K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 10 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.