PdF:MSBP_HC1 Hudební činnosti 1 - Informace o předmětu
MSBP_HC1 Hudební činnosti 1
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 12:05–12:50 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Student má v seminářích zvládnout teoretickou i praktickou znalost základů hudební teorie a harmonie jako východisko pro hudebně prakticistní disciplíny včetně úvodu do dějin hudby.
- Osnova
- Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Stupnice - diatonické, chro- matické, církevní, celotónové, pentatonické. Kvartový, kvintový kruh stupnic - teoreticko-konstrukční zvládnutí. Intervaly - základní, odvozené, svrchní, spodní - konstrukční a analytické ovládání. Akordy - kvintakordy, septakordy a jejich obraty. Funkčnost akordů ve stupnicích, kadence. Užívání akordických značek - kytarových.Přehled dějin hudby. Ukončení: Zápočtový písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky, základní orientace v dějinách hudby. Literatura: Kofroň, Jaroslav. Učebnice harmonie [Kofroň, 2002]. 10. uprav. vyd. Praha : Editio Bärenreiter Praha, 2002. 178 s. ISBN 80-86385-14-0. Crha, Bedřich - Hala, Petr. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003. 115 s. ISBN 80-210-3094-1. e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html Crha, Bedřich - Marek, Zdeněk - Fučík, Ladislav. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ. 4. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1998. 184 s. ISBN 80-210-1963-8. Zenkl, Luděk. ABC hudební nauky [Zenkl, 1986]. 4. vyd. Praha : Supraphon, 1986. 197 s.
- Literatura
- Doporučená literatura viz osnova
- e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava a praktické cvičení
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Požadavky k končení: Zápočtový písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.Základní orientace v dějinách hudby.Test obsahuje cca 55 bodově ohodnocených kroků, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout nejméně 30 bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/MSBP_HC1