NJ2MP_3DID Didaktika 3

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ2MP_3DID/01: Út 9:20–11:00 učebna 59, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základům výuky dovedností (receptivních a produktivních), a dokáže vysvětlit otázky spojené s přístupy k výuce reálií (Landeskunde)a literatury. K diskuzi o problematice poslouží evaluace zkušeností studujících z absolvované pedagogické praxe.Student dokáže aplikovat znalosti o hodnocení v cizojazyčné výuce do praxe. Am Ende des Kurses ist der Student fähig die Grundlagen des Fertigkeitenunterrichts (rezeptive und produktive) und Fragen, die mit dem Landeskundeunterricht und der Vermittlung der deutschsprachigen Literatur im DaF-Unterricht zusammenhängen, zu verstehen und zu erklären. Zur Diskussion zu erwähnten Themen dienen auch Erfahrungen der Studierenden, die während des Praktikums erworben wurden.
Osnova
  • - Schreiben: Ziele, linguistische Grundlagen, lerntheoretische Grundlagen, praktische Übungen, - Sprechen: Ziele, Grundlagen, Übungstypologie, - Hören: Ziele, lernpsychologische Hintergründe, Übungstypologie, - Lesen: Ziele, Grundlagen, Übungen, Verstehensstrategien und Textauswahl.
Literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Deutschen als Fremdsprache. Anmerkungen zu aktuellen Themen mit Aufgaben zum Selbststudium. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 86 s. x1. ISBN 80-210-3782-2. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Edited by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 267 s. ISBN 8024404044. info
  • JUNG, Lothar. 99 Stichwörter zum Unterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2001, 272 s. ISBN 3-19-007438-0. info
  • DONATH, Reinhard a Bernd KAST. Schreiben am Computer: Klassenkorrespondenzen per Electronic-Mail. Berlin: Langenscheidt, 1995, 197 s. info
  • HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts :eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
Výukové metody
Seminar: theoretische Ausführungen im Vergleich mit Erfahrungen aus der Praxis. Sammeln von Unterrichtsideen. Präsentation Unterrichtsentwürfe der Studierenden in der Form einer Simulation des realen Unterrichts bei den Schülern der entsprechenden Schulstufe.
Metody hodnocení
Im Rahmen des Seminars wird ein Microteaching mit theoretischen Überlegungen zu den benutzten Unterrichtsverfahren erwartet. Das Seminar wird mit einer mündlichen Prüfung abgeschlossen (zu allen in der Didaktik bis zum Termin der Prüfung behandelten Themen). V rámci semináře je nutné absolvovat jedno vystoupení (microteaching)k aktuálnímu probíranému tématu s využitím učebních materiálů pro druhý stupeň ZŠ a teoreticky odůvodnit použité postupy a druhy cvičení v praktickém vystoupení.
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.