PdF:RV2RC_1BCZ Biologie člověka 1 - Informace o předmětu
RV2RC_1BCZ Biologie člověka a základy zdravovědy 1
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- konzultace. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radim Slaný (přednášející) - Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Výchova ke zdraví pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen: • dokáže názorně vysvětlit průběh jednotlivých fází lidské ontogeneze • porozumět a v diskuzi dokáže přiblížit zákony vývoje a růstu člověka • popsat a vysvětlit stavbu a funkci lidského těla • vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku • posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání – orientuje se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku • vysvětlí příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob
- Osnova
- 1. Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend 2. Prenatální vývoj (oplození, rýhování, embryonální období, embryopatie, plodové období, plod, plodové obaly, plodová voda, placenta, fetopatie, těhotenství, mnohočetná těhotenství, rizikové těhotenství) 3. Porod (doby porodní, porodní plán, porodnice, porod doma) 4. Vrozené vývojové vady 5. Novorozenec (charakteristika fyziologického a rizikového novorozence) 6. Kojenec (charakteristika kojence, kojení a jeho význam) 7. Batole (charakteristika batolete) 8. Předškolní věk (charakteristika předškoláka, dentice, školní zralost) 9. Mladší školní věk (charakteristika mladšího školáka) 10. Starší školní věk (charakteristika staršího školáka) 11. Adolescence a puberta (fáze puberty, hormonální aktivita v pubertě) 12. Další vývojová období (dospělost, zralost, střední věk, stáří) 13. Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny) 14. Hierarchie živých soustav, buňka, tkáń 15. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav
- Literatura
- doporučená literatura
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
- DYLEVSKÝ, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1995, 429 s. ISBN 80-901667-0-9. info
- Somatologie. Edited by Ivan Dylevský - Stanislav Trojan. 2. vyd. Praha: Avicenum, 1990, 311 s., ba. ISBN 80-201-0063-6. info
- MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
- neurčeno
- KLÍMA, Jiří. Pediatrie. Vyd. 1. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 320 s. ISBN 8086432386. info
- Výukové metody
- přednáška a cvičení
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/RV2RC_1BCZ