PdF:SPROC_SP2c Specializace 2c Surdopedie - Informace o předmětu
SPROC_SP2c Specializace 2c Surdopedie
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 3. 10. 7:30–14:40 učebna 60, So 17. 10. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 6. 11. 7:30–14:40 učebna 60, So 21. 11. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 18. 12. 7:30–14:40 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o jedince se sluchovým postižením od narození do konce života. Student se bude umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením; bude umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u jedinců se sluchovým postižením a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; bude se orientovat v možnostech kompenzace sluchových vad a vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Student bude schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence u jedinců se sluchovým postižením; bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením; systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálněmotorickými komunikačními systémy; bude znát možnosti tlumočení osobám se sluchovým postižením a bude umět popsat způsob péče možnosti komunikace u osob s duálním smyslovým postižením. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením, jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením, komunikační formy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením, komplexní péče o jedince se sluchovým postižením, systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, profesní uplatnění, vizuálněmotorické komunikační systémy, tlumočení osobám se sluchovým postižením, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.
- Literatura
- doporučená literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 stran. ISBN 9788021051843. info
- LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk : manuál k výuce a studiu + CD-ROM. 1. vyd. Praha: LORM - Společnost pro hluchoslepé, 2010, 33 s. ISBN 9788025484579. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
- POTMĚŠIL, Miloň a Pavel KUČERA. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. První vydání. Praha: Fortuna, 2006, 294 stran. ISBN 8071689467. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. ISBN 8024407663. info
- SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
- SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Prstová abeceda. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1992, 18 s. info
- neurčeno
- POTMĚŠIL, Miloň. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. info
- Výukové metody
- seminář, praktická výuka, diskuse, domácí příprava
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 70% správných odpovědí); ústní zkouška. 80 % docházka.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SPROC_SP2c