PdF:SPSMK_S4f2 Specializace: Rozvoj komunikač - Informace o předmětu
SPSMK_S4f2 Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 2
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/0/2.7. 32 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 23. 10. 7:30–14:40 učebna 37, Pá 30. 10. 7:30–14:40 učebna 37, Pá 13. 11. 7:30–14:40 učebna 24, So 28. 11. 7:30–14:40 učebna 37
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu SPSMK_S4f1 Specializace 1: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace jedinců se středně těžkým mentálním postižením. Student získá teoretické znalosti z oblasti jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti, jež se mohou vyskytovat u jedinců s mentálním postižením. Student se seznámí s možnostmi logopedické intervence u mentálně postižených jedinců a osvojí si vědomosti z oblasti alternativní a augmentativní komunikace.
- Osnova
- PSYCHOPEDIE Edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením 1. Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska. 2. Osobnost žáka se středně těžkou mentální retardace. 3. Poradenské služby pro žáky vzdělávající se na základní škole speciální. 4. Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání. 5. Vzdělávací programy určené pro žáky základní školy speciální. Vzdělávací program pomocné školy, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 6. Žák základní školy speciální (žák se středně těžkou mentální retardací, těžkou a hlubokou, žák s kombinací postižení, PAS, Downův syndrom). 7. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka se středně těžkou mentální retardací. 8. Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie). 9. Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok. 10. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální. 11. Kariérové poradenství u žáků se středně těžkou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění. 12. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky. LOGOPEDIE 1. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolalie. Palatolalie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. Komplexní intervence poskytovaná jedincům s palatolálií. 2. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace rozštěpových vad obličeje. 3. Poruchy hlasu – etiologie, projevy, klasifikace. 4. Balbuties – charakteristika postižení, současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí. 5. Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. 6. Neurotické a psychotické poruchy řeči – etiologie, symptomatologie. Mezioborová spolupráce při poskytované intervenci. 7. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče. 8. Dysfagie – etiologie, projevy, možnosti terapie. 9. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, řeč dětí s DMO (vývoj řeči, faktory ovlivňující vývoj komunikačních schopností u dětí s DMO). Zásady rozvíjení hybnosti a řeči. 10. Symptomatické poruchy řeči u jedinců s mentálním postižením. Specifika logopedické intervence. 11. Symptomatické poruchy řeči u jedinců těžce zrakově postižených (nevidomých). Specifika logopedické intervence u těchto jedinců. 12. Specifika logopedické intervence u žáků s mentálním postižením. 13. Rehabilitační metody využívané v logopedické intervenci u žáků s mentální retardací (Orofaciální regulační terapie, Vojtova metodika reflexní lokomoce, Synergetická reflexní terapie, Myofunkční terapie, Bobath koncept, Petöho terapie…) 14. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, charakteristika, výhody, nevýhody AAK. AAK užívaná u žáků s mentálním postižením. 15. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Řečová výchova vymezeného v oblasti Jazyková komunikace, který je stanoven RVP ZŠS.
- Literatura
- JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 52 s. ISBN 9788021051867. info
- VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
- JANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2000, 109 s. info
- Výukové metody
- Konzultace, prezentace studentů, skupinová práce, samostatná práce. Seminární práce. Účast vyžadována. Veškeré informace budou doplněny a upraveny učitelem na začátku výuky.
- Metody hodnocení
- Edukace jedinců se středně těžkým mentálním postižením: Písemný test, úspěšnost 75 % správných odpovědí. Logopedie I: Ústní zkouška, požadavkem k ukončení předmětu je vytvoření a prezentace pomůcky, určené k rozvoji řeči jedinců s mentálním postižením.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum. Brno: MSD, 223 s. 2009. ISBN 978-80-210-5103-4 BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 420 s. 2005. ISBN 80-86633-37-3. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II., Education of Pupils with Special Educational Needs II. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-210-4736-5. BARTOŇOVÁ, M., Přípravná třída základní školy školní rok 2007-2008. Výsledky výzkumného šetření In VÍTKOVÁ, M. VOJTOVÁ, V. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, Education of Pupils with Special Educational Needs. Sborním s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-188-1. BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006. KARÁSKOVÁ, V. Tělesná výchova na ZvŠ. Praha : Septima, 1995. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2010. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha : IPPP ČR, 2004. ISBN 80-86856-01-1. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2006. ISBN 978-80-7320-099-2. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-201-7. BEZRUČKOVÁ, V. Výchova řeči mentálně retardovaných žáků. Praha: UK, 1984. BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998. FIALOVÁ, I. a kol. Rozumíš mi? Logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Praha. Blug, 1997. ISBN 80-85635-81-X. HÁLA, B. Úvod do fonetiky. Praha: SPN,1957. HÁLA, B., SOVÁK, M. Hlas, řeč, sluch. Praha: Česká grafická unie, 1947. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II., III. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85-931-62-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči u dítěte.Brno : MC nakladatelství, 2002. KLENKOVÁ, J. et al. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-168-3. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti, Martin: EFETA, Osveta, 1995, ISBN 80-88824-18-4 LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí.Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LECHTA, V., MATUŠKA, O. Rozvíjanie reči mentálne retardovaných detí raného a predškolského veku. Bratislava: edice Efeta, 1995. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno, Paido, 2002. ISBN 80-73-15-038-7. PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. 3. Přepracované a rozšířené vydání. ISBN-978-80-7315-198-0. SOVÁK, M. Logopedie. Praha: SPN, 1981. SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1986. SOVÁK, M. HÁLA, B. Hlas, řeč, sluch. Praha: SPN, 1974 ŠLAPÁK, I. FLORIANOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie. Brno: Paido, 1999. ŠTĚPÁN, J., PETRÁŠ, P. Logopedie v praxi. Praha: Septima, 1995. ŠTĚRBA, K. Netradiční formy logopedické péče na zvláštní škole, Praha: Septima, 1993, ISBN 80-85801-09-04. UČEŇ, I. a kol. Rozvoj slovnej zásoby a rečových schopností, Bratislava: SPN, 1980. VAŠEK, Š. Špeciálněpedagogická diagnostika a prognostika. Bratislava: 1984. VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: 1971. VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: 1989
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SPSMK_S4f2