SV4BP_PPX2 Pedagogická praxe průběžná 2 (sociální)

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student/ka bude schopen/a prakticky realizovat vybrané metody sociální práce, které zná z teoretické výuky. Studenti získají přehled o sociálních službách v praxi a budou schopni je vztáhnout k popisům vyplývajícím ze zákona o sociálních službách č. 108/2006. Současně si student/ka osvojí etické principy a zásady sociálního pracovníka. Student/ka může získat vztah k cílovým skupinám a bude schopen/a připravit plán sociální intervence.
Osnova
  • Student/ka si na základě vlastního zájmu vybere preferované zařízení a cílovou skupinu, kterou odsouhlasí garant praxe (vyučující). Student/ka samostatně organizaci/zařízení osloví a požádá o možnou realizaci sociální praxe. Charakter praxe předpokládá vždy nejméně dvě hodiny týdně pod garancí vybraného pracoviště v průběhu celého semestru (tzn. 26 hodin přímé práce). Kde lze praxi absolvovat? Navrhovaná zařízení pro praxi jsou například ústavy sociální péče, sociální úřady, centra drogové prevence, azylové domy, odlehčovací služby, chráněná bydlení, služby následné péče, krizová centra, domy s pečovatelskou službou, diagnostické ústavy, mediační a probační služba, aktivizační centra zaměřená na různou klientelu, centra určená lidem bez přístřeší, nízkoprahová denní zařízení pro děti, mládež a dospělé, centra pro uprchlíky/ migranty, poradny pro osoby v tísni, sociálně aktivizační služby apod. Kontakty na tato zařízení je možné nalézt v adresáři sociálních služeb na webu každého krajského úřadu. Co na praxi dělat? Studenti se seznámí s metodami sociální práce a se sociálními službami konkrétní organizace/instituce. Studenti se účastní činností jako je poradenství, depistáže, terénní práce, doprovody na úřady a instituce, sociálně-aktivizační činnosti, nácvik sociálních dovedností, organizace a realizace osvětových aktivit, administrativa. Student/ka se nesmí v průběhu praxe profilovat pouze na jednostrannou činnost, ale musí je střídat.
Literatura
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry na hřišti a v tělocvičně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1987] : Velká encyklopedie her. 3, Hry na hřišti a v tělocvičně [Zapletal, 1997]. info
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 229 s. ISBN 80-7178-295-5. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Psychohry. Edited by Bohuslav Blažek. 1. vyd. Praha: Vyšehrad, 1995, 186 s. ISBN 8070211393. info
  • JŮVA, Vladimír. Muzeopedagogika a pedagogika volného času. Vychovávatel' : časopis pedagógov. Bratislava: Educatio, 1993, roč. 1993, 5/6, s. 16-17. ISSN 0139-6919. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
Výukové metody
Ve 2. ročníku studia studenti sociální pedagogiky absolvují svoji první sociální praxi. Ta spočívá v získání vhledu do fungování zařízení a organizací se sociální profilací, kde mohou studenti pracovat se širokým spektrem cílových skupin (lidé se sociálním znevýhodněním, lidé bez přístřeší, lidé v nouzi, vybrané skupiny dětí, seniorů, nezaměstnaní, lidé po výkonu trestu atd.). Studenti se v rámci praxe pohybují v oblastech sociální práce, sociální péče, sociální pedagogiky či multikulturní výchovy. Praxe je logicky zařazena do třetího semestru, kdy se vyučuje předmět sociální práce, a studenti již absolvovali nebo právě studují další předměty spojené s tímto tématem (sociální politika, sociální patologie atd.).
Metody hodnocení
Studenti v průběhu praxe zpracovávají vlastní reflexi, která zahrnuje charakteristiku zařízení/organizace, v které působí, dále pak charakteristiku cílové skupiny (obecně), popis metod a služeb, které organizace nabízí, současně kriticky zreflektují svoje praktické činnosti a zhodnotí celý přínos praxe. Součástí zpracované reflexe je i kazuistika jednoho konkrétního klienta a jeho případu.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2106
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.