SV4BP_PROJ Závěrečný projekt a jeho realizace

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/1. konz. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_PROJ/01: St 12:05–13:45 učebna 19, L. Polánková
Předpoklady
SV4BP_UDV Úvod do specializace DV
Výběr vedoucího závěrečného dramatického projektu. Pravidelné konzultace s vedoucím závěrečného dramatického projektu. Písemné zpracování závěrečného dramatického projektu. Realizace závěrečného dramatického projektu (Video, foto, další dokumentační materiál). Hodnocení závěrečného dramatického projektu. Obhajoba závěrečného dramatického projektu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na začátku semestru si studenti volí vedoucího svého závěrečného dramatického projektu na půdě PdF MU, po domluvě lze i odjinud. Tomu předloží návrh svého závěrečného dramatického projektu a dále s ním pravidelně konzultují. Studenti navazují na zkušenosti z předchozí práce. Individuálně vypracovávají a realizují dramatický projekt se zaměřením na určitou oblast i věk cílové skupiny. Projekt musí splňovat podmínku sociální tematiky a cíle. Studenti sami kontaktují různé instituce a nabízí svůj projekt k realizaci. Půjde např. o využití literárního textu v DV, o divadelní projekty, o projekty napříč osnovami apod. Studenti by měli při práci na závěrečném projektu zúročit všechny vědomosti a dovednosti získané v průběhu studia nejen v předmětech DV, ale i v předmětech psychologie, osobnostní výchovy, pedagogiky, multikulturní výchovy apod. Po absolvování předmětu bude student umět: Citovat odbornou literaturu z dramatické výchovy. Interpretovat odbornou literaturu z dramatické výchovy. Plánovat vlastní dramatický projekt. Organizovat vlastní dramatický projekt. Praktikovat vlastní dramatický projekt. Vyhodnotit vlastní dramatický projekt. Prezentovat vlastní dramatický projekt. Obhájit vlastní dramatický projekt.
Osnova
  • Zvolení tématu. Prozkoumávání zvolené oblasti (divadlo, literatura, současné problémy mladých lidí). Studium a práce s odbornou literaturou. Návrh projektu, konzultace s odborníky. Realizace projektu ve zvoleném zařízení. Písemné zpracování praktické a teoretické části dramatického projektu. Prezentace realizovaného dramatického projektu před zkušební komisí na festivalu DV na PdF MU Drápek.
Literatura
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová výuka. In Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. první. Brno: MSD s.r.o, 2007, s. 57-81. ISBN 978-80-86633-93-0. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Proměny učitelského vzdělávání v kontextu reformy základního školství. 2007. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Učitelé škol v nové roli "tvůrců" kurikula. Orbis scholae. Praha, 2007, druhý, č. 1, s. 101-110. ISSN 1802-4637. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Význam projektové výuky při rozvoji počáteční gramotnosti. In Školská pripravenostˇ detí v kontinuite predškolskej elementárnej edukácie. první. Banská Bystrica: PdF UMB Banská Bystrica, 2007, s. 347-354. ISBN 978-80-8083-359-6. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Obtíže učitelů při tvorbě školního vzdělávacího programu. In Bulletin ČPV. první. Brno: MSD s.r.o, 2004, s. 62-65. ISBN 80-86633-25-X. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a didaktická příprava učitele. In Didaktika - opora proměn výuky? Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 64-66. ISBN 80-7041-498-7. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 s. ISBN 80-7315-046-8. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. ISBN 8086106101. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Potřebujeme připravovat studenty pedagogických fakult na projektovou výuku? In Profesní růst učitele. Brno: Konvoj, 2002, s. 121-128. ISBN 80-7302-039-4. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Projektová metoda a projekt. Komenský. Brno, 2002, č. 2, s. 2-10, 8 s. ISSN 0323-0449. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996, 48 s. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
Výukové metody
samostatná práce, teoretická příprava, prezentace, diskuse, reflexe
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. K jeho udělení je nutno splnit: Počet konzultací stanovených učitelem. Realizovat závěrečný dramatický projekt. Obhájit závěrečný dramatický projekt před veřejností a komisí. Odevzdat písemně zpracovaný závěrečný dramatický projekt, jehož součástí je praktická a teoretická část v rozsahu 30 a více stran (cca 50 000 znaků).
Informace učitele
JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In : Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J.: Vyučování dramatu.Praha : Artama, 2001. ISBN 80-901660-2-4. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D.: Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. a kol. Pohledy Projektová metoda ve škole i za školou. Praha : Artama, 1994. ISBN 80-7068-066-0 VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H.: Hry pro šest smyslů. Praha : GEMA, 1990. ISBN neuvedeno. HICKSON, A.: Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovnej dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MACHKOVÁ E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1991. ISBN80-7068-105-5. PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. ed..Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0. SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. ŠIMONÍK, O. Výukové projekty. In. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. ISBN 80-5610-159-5. VALENTA, J. Učit se být. Praha : Strom, 2000. ISBN 80-86106-08-X. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.