UPVK_8004 Moderní aspekty v pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 10. 10. 17:35–20:10 učebna 6, So 7. 11. 10:15–12:50 učebna 6
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět pojednává o nových aspektech v pedagogice, aktuálních problémech výchovně vzdělávacího procesu na školách, aktuálních problémech pedagogického výzkumu a seznamuje studenty také s inovativními prvky ve výchově a vzdělávání. Cílem předmětu je seznámit studenty s novými aspekty v pedagogice, aktuálními problémy výchovně vzdělávacího procesu na školách a inovativní prvky ve výchově a vzdělávání a v diskusi se studenty se rovněž pokusit o jejich hodnocení. Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - Vymezit aktuální témata pedagogické vědy. - Prokázat orientaci v těchto tématech.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • 1.Úvod do problematiky, aktuální témata pedagogiky. 2.Aktivita, samostatnost a tvořivost žáků, aktivizující metody výuky. 3.Moderní učební pomůcky, didaktická technika ve výuce, s důrazem na prací s interaktivní tabulí. 4.E-learning 5.Gender ve škole. 6.Odškolnění společnosti, antiautoritativní pedagogika. 7.Rodina a škola. 8.Alternativní školství. 9.Státní maturity. 10.Standart kvality profese učitele. 11.Etický kodex učitele. 12.Autorita učitele a nekázeň žáků, kyberšikana. 13.Žáci s SPU na SŠ. 14.Homeschooling. 15.Etická výchova. 16.Aktuální problémy pedagogického výzkumu.
Literatura
    doporučená literatura
  • PECINA, Pavel. Tvořivost ve vzdělávání žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 99 s. ISBN 9788021045514. info
  • BENDL, Stanislav. Strašidlo nekázně, aneb, Hledání východiska ze školských labyrintů. 1. vyd. Praha: TH, 1998, 229 s. ISBN 80-86065-13-8. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, prezentace studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. K udělení zápočtu je třeba vypracovat zápočtovou práci v rozsahu 4 - 8 stran na téma, zadané vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.