PdF:ZS1BP_KD Komunikační dovednosti - Informace o předmětu
ZS1BP_KD Komunikační dovednosti
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
Mgr. Markéta Švrčková Nedevová (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_KD/01: každý lichý čtvrtek 14:50–18:20 učebna 39, M. Švrčková Nedevová
ZS1BP_KD/02: každý lichý čtvrtek 9:20–12:50 učebna 39, M. Švrčková Nedevová
ZS1BP_KD/03: každý sudý čtvrtek 14:50–18:20 učebna 39, M. Švrčková Nedevová
ZS1BP_KD/04: každý sudý čtvrtek 9:20–12:50 učebna 39, M. Švrčková Nedevová - Předpoklady
- otevřená mysl
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře Komunikační dovednosti je poskytnout jak teoretické vzdělání z oblasti osobnostní a sociální výchovy, tak praktický trénink metod efektivní komunikace. Po ukončení předmětu student dokáže rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní a bude ji umět používat ve výuce. Během kurzu si osvojí širokou slovní zásobu pro pojmenování pocitů a stane se senzitivnější pro vnímání potřeb, které jsou za pocity ukryty. Student si ujasní, co znamená aktivní naslouchání a rozpozná chyby při jeho používání, zpřesní si, co znamená empatie a uvědomí si její význam v edukačním prostředí, seznámí se s technikami zvládání negativních emocí. Dále se v kurzu seznámí s typologií učitelských otázek a s jejich efektivitou pro žákovo porozumění. Naučí se dávat zpětnou vazbu žákům v souladu s pravidly efektivní komunikace. Ujasní si, jak komunikovat s rodiči žáků.
- Osnova
- 1. Principy efektivní komunikace 2. Potřeby a pocity vyjádřené v komunikaci 3. Sdělování oprávněných požadavků 4. Aktivní naslouchání 5. Empatie 6. Zvládání negativních emocí 7. Hodnocení, poskytování zpětné vazby 8. Komunikace s rodiči
- Literatura
- BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace : jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 104 s. ISBN 9788024750323. URL info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
- MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NYKL. Komunikace zaměřená na člověka : rozumět sobě i druhým. Translated by Jana Bílková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 172 s. ISBN 9788024736129. info
- KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006, 286 s. ISBN 8090187374. info
- ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
- Výukové metody
- aktivní metody výuky, především práce ve skupinách, hra v roli, diskuse, a mimo to samostudium
- Metody hodnocení
- průběžné odevzdávání krátkých esejí reflektujících studentovo myšlení nad zadanými texty (cca 30ti stránkovými), odevzdání závěrečné reflexe, záznam z hospitace na třídní schůzce - povinné pro studenty Učitelství pro 1. st. ZŠ, aktivní účast v hodinách, min. 75% docházka
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2308
Literatura: • Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. • Kopřiva, P. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. • Rosenberg, M. (2013). Nenásilná komunikace - řeč života. Praha: Portál. • Basu, A., & Faust, L. (2013). Umění úspěšné komunikace: jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. Praha: Grada. • Vybíral, Z. (1999). Co, čím, jak a s kým komunikujeme?: přednášky o lidské komunikaci ve formě esejů. Hradec Králové: Gaudeamus. • Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha: Grada. • Gordon, T. (2012). Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern. • Motschnig, R., & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Praha: Grada. • Rogers, C. (2014). Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál. • Goleman, D. (2011). Emoční inteligence. V Praze: Metafora. • Křivohlavý, J. (2004). Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada. • Aldort, N. (2010). Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: Práh. • Verdick, E., & Lisovskis, M. (2014). Jak přežít, když mě všechno štve: rádce pro děti, které jsou vznětlivé a neumějí udržet emoce na uzdě. Praha: Portál. • Pudney, W., & Whitehouse, É. (2014). Soptíci: jak pomoct dětem se zvládáním zlosti. Praha: Triton. • Nürnberger, E. (2011). Jak získat vnitřní klid a rovnováhu. Praha: Grada. • Davies, W. (2014). Jak překonat vztek a podrážděnost: zachovejte chladnou hlavu. Praha: Grada. • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál. • Stará, J. (c2006). Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. • Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/ZS1BP_KD