AJ2MK_SAML Seminář k americké literatuře 20. století

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ2MK_SAML/OS01: Pá 23. 9. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 7. 10. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 21. 10. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 11. 11. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 25. 11. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 9. 12. 9:20–11:00 učebna 59, I. Přibylová
AJ2MK_SAML/OS02: Pá 30. 9. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 14. 10. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 4. 11. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 18. 11. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 2. 12. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 16. 12. 9:20–11:00 učebna 59, I. Přibylová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This survey course examines American literature from the beginning of the twentieth century to present, covering two important literary movements, modernism and postmodernism. The course is designed to introduce students to the ideas and pleasures literature offers us, and encourages students to think about the texts and discuss them in the class. Students are also asked to keep a journal of their thoughts and responses to themes and ideas expressed in the texts.
At the end of this course, students should be able to describe at least two different varieties of literary modernism and discuss how black and white modernist experiments may have influenced each other; appreciate the diversity of modernist authors; see connections between the art and literature of the modern era; discuss several different schools of poetry; describe postmodernism, discuss its causes and origins, and discuss ways in which the twentieth-century fiction and poetry respond to the postmodern condition; explain how minority writers (women, ethnic, racial and sexual minorities) have used postmodern narrative techniques to define their identities
Osnova
  • Areas to be discussed:
  • 1. Introduction to the course, requirements.American literature from the 1940s to the present.
  • 2. Discussing postmodernism and post-postmodernism.
  • 3. Re-reading history, History in postmodern literature.
  • 4. The 1950s in focus: The rise of postmodernism; the Beat Generation; ethnic literature.
  • 5. The 1960s in focus: The rise of New Journalism; the hippie generation; the American East; the Native American Renaissance.
  • 6. The 1970s in focus: The rise of feminism; ethnic literature.
  • 7. The 1980s in focus: The peak of postmodernism; ethnic literature.
  • 8.Region in postmodern literature
Literatura
    povinná literatura
  • VanSpanckere, Kathryn: Outline of American Literature, online version, rev. ed. 2006
    doporučená literatura
  • HILFER, Anthony Channell. American fiction since 1940. London: Longman, 1992, x, 290. ISBN 0582493501. info
  • A concise companion to postwar American literature and culture. Edited by Josephine G. Hendin. Malden: Blackwell, 2004, xii, 430. ISBN 1405121807. info
  • The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University, 1991, xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. info
Výukové metody
discussion-based seminars
group work
Metody hodnocení
1) Response papers focusing on selected texts from the assigned reading
2) oral presentation
3) regular attendance and participation in class discussion
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.