PdF:AJ2MK_SAML Seminář k americké literatuře - Informace o předmětu
AJ2MK_SAML Seminář k americké literatuře 20. století
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Irena Přibylová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ2MK_SAML/OS01: Pá 23. 9. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 7. 10. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 21. 10. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 11. 11. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 25. 11. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 9. 12. 9:20–11:00 učebna 59, I. Přibylová
AJ2MK_SAML/OS02: Pá 30. 9. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 14. 10. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 4. 11. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 18. 11. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 2. 12. 9:20–11:00 učebna 59, Pá 16. 12. 9:20–11:00 učebna 59, I. Přibylová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- This survey course examines American literature from the beginning of the twentieth century to present, covering two important literary movements, modernism and postmodernism. The course is designed to introduce students to the ideas and pleasures literature offers us, and encourages students to think about the texts and discuss them in the class. Students are also asked to keep a journal of their thoughts and responses to themes and ideas expressed in the texts.
At the end of this course, students should be able to describe at least two different varieties of literary modernism and discuss how black and white modernist experiments may have influenced each other; appreciate the diversity of modernist authors; see connections between the art and literature of the modern era; discuss several different schools of poetry; describe postmodernism, discuss its causes and origins, and discuss ways in which the twentieth-century fiction and poetry respond to the postmodern condition; explain how minority writers (women, ethnic, racial and sexual minorities) have used postmodern narrative techniques to define their identities - Osnova
- Areas to be discussed:
- 1. Introduction to the course, requirements.American literature from the 1940s to the present.
- 2. Discussing postmodernism and post-postmodernism.
- 3. Re-reading history, History in postmodern literature.
- 4. The 1950s in focus: The rise of postmodernism; the Beat Generation; ethnic literature.
- 5. The 1960s in focus: The rise of New Journalism; the hippie generation; the American East; the Native American Renaissance.
- 6. The 1970s in focus: The rise of feminism; ethnic literature.
- 7. The 1980s in focus: The peak of postmodernism; ethnic literature.
- 8.Region in postmodern literature
- Literatura
- povinná literatura
- VanSpanckere, Kathryn: Outline of American Literature, online version, rev. ed. 2006
- doporučená literatura
- HILFER, Anthony Channell. American fiction since 1940. London: Longman, 1992, x, 290. ISBN 0582493501. info
- A concise companion to postwar American literature and culture. Edited by Josephine G. Hendin. Malden: Blackwell, 2004, xii, 430. ISBN 1405121807. info
- The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University, 1991, xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. info
- Výukové metody
- discussion-based seminars
group work - Metody hodnocení
- 1) Response papers focusing on selected texts from the assigned reading
2) oral presentation
3) regular attendance and participation in class discussion - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/AJ2MK_SAML