PdF:CJ2RC_JJAT Jazyková analýza textu - Informace o předmětu
CJ2RC_JJAT Jazyková analýza textu
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 7. 10. 8:25–11:55 učebna 33, Pá 4. 11. 13:55–16:30 učebna 33, 16:40–18:20 učebna 33, Pá 25. 11. 13:55–16:30 učebna 33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického, pravopisného a syntaktického.
Student absolvováním kurzu získá schopnost:
(a) vyhledat příslušný jazykový jev v souvislém textu (výslovnostní jevy, slovní druhy, větu jednoduchou, souvětí...);
(b) samostatně analyzovat text podle stanovených požadavků a svoje názory zdůvodnit a vysvětlit. - Osnova
- 1. Cíle a metody komplexního jazykového rozboru.
- 2. Pravopisné jevy v textu, jejich vysvětlení; oprava pravopisných chyb a jejich zdůvodnění.
- 3. Pravopisné problémy související se zvukovou stránkou jazyka – pravopis zdvojených hlásek, souhláskových skupin.
- 4. Vybrané problémy tvaroslovné:
- – obtížné jevy ve skloňování substantiv domácích a přejatých;
- – tvary zájmen, druhy zájmen; některé problémy při určování druhů zájmen;
- – hláskové alternace při tvoření gramatických tvarů;
- – slovesné tvary a jejich možné funkce ve větě;
- 5. Slovotvorné prostředky a slovotvorné postupy v češtině. Poznávání slov s konkrétními slovotvornými formantem v textu. Významy slovotvorných formantů, nejvíce produktivní formanty v češtině. Kompozita v textu. Funkce a hodnocení stylového zabarvení hybridních kompozit v českých textech. Slovotvorná analýza.
- 6. Stavba slova a využití postupů slovotvorné a tvarotvorné analýzy.
- 7. Využití slov z různých vrstev slovní zásoby v textu, zvážení jejich konkurence. Využití synonym s různým stylovým zabarvením. Důsledky a příčiny spojení antonym v textu.
- 8. Syntaktické funkce slovních druhů. Vyjadřování syntaktických vztahů a významů ve větě prostředky lexikálními a gramatickými.
- 9. Stavba věty a souvětí v souvislém textu. Paralelnost výstavby věty jednoduché a souvětí. Vztahy souřadně spojených větných členů ve větě jednoduché a vět v souvětí. Větné členy a druhy vedlejších vět.
- Literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 325 s. ISBN 80-04-24305-3. info
- Výukové metody
- - Čtení s porozuměním;
- Řízený rozhovor;
- Analýza jazykových jevů v textu, syntéza;
- Problémová metoda. - Metody hodnocení
- Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky dané osnovami a obsažené v doporučené studijní literatuře.
Znalosti a praktické dovednosti analýzy textu budou ověřeny písemkou v zápočtovém týdnu. V písemce je zahrnuto 30-40 jazykových jevů, z nichž student musí úspěšně vyřešit 75 %. - Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=678
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/CJ2RC_JJAT