DCJDR_NDC Didaktika cizích jazyků

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnutí hlubšího vhledu do didaktiky cizích jazyků jako samostatné vědní disciplíny a seznámení s bazálními problémy výuky cizích jazyků.
Osnova
  • Studijní předmět Didaktika cizích jazyků je jádrovým předmětem didaktického bloku, jeho absolvování je základem pro další výběr volitelných předmětů v daném bloku. Těžiště je položeno na vymezení předmětu a objektu didaktiky cizích jazyků, metadidaktiku a obecnou didaktiku cizích jazyků v užším smyslu v dvojím pojetí: 1. diachronním, jež se zaměřuje na dějiny učení a vyučování cizích jazyků a vývoj obecné didaktiky cizích jazyků; 2. synchronním, které se zabývá cizojazyčným učením a vyučováním v obecné rovině. Tematické okruhy: - vymezení pojmů a předmětu didaktiky cizích jazyků, její struktura, - pomocné vědy didaktiky cizích jazyků, - cíle a učivo ve výuce cizího jazyka, - metody cizojazyčného vyučování a učení v užším a širším smyslu, - charakteristika postkomunikační éry ve výuce cizího jazyka
Literatura
    doporučená literatura
  • Handbuch Fremdsprachendidaktik. Edited by Wolfgang Hallet - Frank G. Königs. 1. Aufl. Seelze-Velber: Kallmeyer, 2010, 399 s. ISBN 9783780010537. info
  • BROWN, H. Douglas. Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. White Plains: Pearson Education, 2007, xvii, 569. ISBN 9780136127116. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Edited by Jörg Roche. Tübingen: A. Francke, 2005, 282 s. ISBN 3825226913. info
  • WESKAMP, Ralf. Fachdidaktik: Grundlagen und Konzepte : Anglistik, Amerikanistik. 1. Aufl. Berlin: Cornelsen, 2001, 240 s. ISBN 3464006352. info
  • NUNAN, David. Language teaching methodology :a textbook for teacher. Harlow: Longman, Pearson Education, 2000, xiv, 264 s. ISBN 0-13-521469-6. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 3., überarbeitete und erw. Tübingen: Francke Verlag, 1995, xiv, 585. ISBN 3825280438. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 3., überarbeitete und erw. Tübingen: Francke Verlag, 1995, xiv, 585. ISBN 3825280438. info
  • HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
  • Approaches and methods in language teaching : a description and analysis. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. Cambridge: Cambridge University Press, 1986, viii, 171. ISBN 0521320933. info
  • MALÍŘ, František. Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory : k problematice jejich předmětu. Vyd. 1. Praha: Academia, 1971, 161 s. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Typ zakončení: zkouška. Studenti předloží seminární práci na vybrané téma. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2021.