PdF:HV2BP_RDS2 Řízení dětských sborů - Informace o předmětu
HV2BP_RDS2 Řízení dětských sborů a školních instrumentálních souborů 2
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Eduard Tomaštík, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Vladimír Richter
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV2BP_RDS2/01: St 10:15–11:55 učebna 43, E. Tomaštík
HV2BP_RDS2/02: St 13:00–14:40 učebna 43, E. Tomaštík - Předpoklady
- HV2BP_RDS1 Řízení dětských sborů
Bezpečné ovládání hry na klavír (housle), intonace a zpěvu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: - Taktovací schemata 2 - 12, agogické změny, slučování a dělení dob, diferencování pohyb pravé a levé ruky dirigenta, připrava a nastup, závěrečné gesto. - Temperované a čisté sborové ladění, artikulace vokálů a konsonantů. Typy sborových těles, koncertní postavení sboru , organizace zkoušek, dlouhodobý dramaturgický plán tělesa. -Zasady studia sborových partitur pro dětské, ženské, mužské, smíšené obsazení. - Sbory a capella, sbory s doprovodem. - Pojmy: Nástupy, závěry, dělení, lomení, nástupy na doby, které nemáme ve schématu, auftakty - předtaktí, dynamika.
- Osnova
- - Čeští sboroví skladatelé 20 století. Charakteristická díla, vokální a instrumentální tvorba pro děti. - Sborové ladění a intonace, artikulace konsonant a vokálů, tembrová vyrovnanost. Zpěvní artikulace: legáto, staccato, mezzostaccato, staccatissimo, portamento, glisando, lidový skluz, přiraz. Čeští sbormistři a dirigenti 20 století. Umělecký růst pevěckých spolků, mezinárodní uspěchy učitelskych těles a ostatních českých sborů. Falzet, přechodné tony, voixmixte, vibrato, tremolo, sotto voce. Sborové skladby s doprovodem. Taktovácí schemata složených taktů. Dirigentské osobnosti světové urovně, nejlepší profesionální a amatérské sbory. Literatura: J.Kolář : Sborový zpěv a řizení sboru" Praha 1998 Dejiny české hudební kultury" (1,2) Praha 1972, 1981. M.Buček : Sborový zpěv 2. MU Brno 1990 J.Vrchotová-Patová "Pěvecká připrava" a "Sborový zpěv" Praha 1986. - Repertoár: B. Smetana - Tři ženské sbory, L. Janáček - Ukvalské písně.
- Literatura
- ROB, Josef a Ivana ŠTÍBROVÁ. Sborový zpěv a řízení sboru. Edited by Jiří Kolář. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 143 s. ISBN 8071845574. info
- ROB, Josef, Ivana ŠTÍBROVÁ a Jiří KOLÁŘ. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 182 s. ISBN 8071845566. info
- BUČEK, Miloslav. Sborový zpěv. 2 [Buček, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 240 s. ISBN 80-210-0513-09. info
- BUČEK, Miloslav. Sborový zpěv. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 240 s. ISBN 8021005130. info
- BUČEK, Miloslav. Sborový zpěv. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1990, 138 s. ISBN 8021002018. info
- ŘÍHA, Josef. Sborový zpěv v hodinách hudební výchovy. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1979, 79 s. info
- KOSTEČKA, Jan. Sborový zpěv a řízení sboru. 1. vyd. Brno: UJEP Brno, 1972, 248 s. info
- DOSTALÍK, Jaroslav. Dětský sborový zpěv jako svébytná estetická kvalita hudby. Edited by Zdeněk Blažek. 1968, 105 s. info
- LÝSEK, František. Dětský sborový zpěv. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958, 173 s. info
- Výukové metody
- praktické dirigování
- Metody hodnocení
- Student individuálně diriguje, hraje a zpívá. K udělení zkoušky je student povinnen splnit min. 70% docházku ve výuce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/HV2BP_RDS2