PdF:NJM_VPx3 Učitelská praxe 3 - Informace o předmětu
NJM_VPx3 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- • upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojených studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2 ve spolupráci s mentorem • postupné získávání nezávislosti na mentorovi, samostatná příprava a vedení vyučovací hodiny • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • kooperativní a individuální plánování a realizace výuky jazyka • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
- Osnova
- Souvislá měsíční praxe vykonávaná na konci semestru. Celkem se jedná o 60 hodin pobytu na ZŠ či SŠ Student hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele a stává se stále více autonomním v roli učitele. • vlastní výuka – 20 hodin. U předmětů vyučovaných na ZŠ či SŠ méně než 2x za týden může student počet hodin vlastní výuky po domluvě s oborovým didaktikem upravit na realizovatelnou výši. Pokud student odučí méně než 20 hodin, zbývající hodiny stráví individuálním doučováním žáka (či žáků) dle domluvy s cvičným nebo jiným učitelem na škole. • činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či cvičným učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací) • náslechy ve výuce cvičných učitelů (dle možností školy); • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 3
- Literatura
- povinná literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- neurčeno
- Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 5., gegenüber der vierten u. Tübingen: A. Francke, 2007, xviii, 655. ISBN 9783772082344. info
- Autonomes und partnerschaftliches Lernen : Modelle und Beispiele aus dem Fremdsprachenunterricht. Edited by Martin Müller - Lukas Wertenschlag - Jürgen Wolff. 5. Aufl. Berlin: Langenscheidt, 1993, 208 s. ISBN 3468494394. info
- Inszenierungen im Fremdsprachenunterricht : Grundlagen, Formen, Perspektiven. Edited by Almut Küppers - Torben Schmidt - Maik Walter. [Bad Heilbrunn]: Klinkhardt, 2011, 231 s. ISBN 9783781517882. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Fremdsprachenunterricht und Kinder mit besonderen Bildungsbedürfnissen in der Tschechischen Republik. Problemfelder und mögliche Lösungen. In Integrations-und Sonderpädagogik in Europa. 1. vyd. BAD HEILBRUNN / OBB.: Julius Klinkhardt, 2004, s. 274-279. ISBN 3-7815-1342-4. info
- LONERGAN, Jack. Fremdsprachenunterricht mit Video :ein Handbuch mit Materialien. Translated by Ulrich Rösner. 1. Aufl. München: Hueber, 1987, 140 s. ISBN 3-19-006991-3. info
- Bilder im Fremdsprachenunterricht : neue Ansätze, Kompetenzen und Methoden. Edited by Carola Hecke - Carola Surkamp. Tübingen: Gunter Narr, 2010, 386 s. ISBN 9783823365389. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Kommunikativer Fremdsprachenunterricht und Kinder mit Teilleistungsstörungen. In Komunikativní přístup v cizojazyčné výuce u žáků se speciálními poruchami učení. Brno. 2008. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Lernerzentrierter Fremdsprachenunterricht und Sprachlernspiele. In Beiträge zur germanistischen Pädagogik. Band IV. Hradec Králové, 2009. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Differenzierung im Fremdsprachenunterricht: Kinder mit LRS. 2009. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2002, 380 stran. ISBN 8071786810. info
- Výukové metody
- • aktivní práce pod vedením cvičného učitele • individuální konzultace - reflexe
- Metody hodnocení
- • pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, • přípravy na hodiny, reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
- Informace učitele
- Udělení zápočtu je podmíněno řádným zápisem do předmětu v IS a řádným přihlášením ke konkrétní škole v IS. Praxe je třeba vykonat na některé ze škol v České republice, přičemž alespoň jednu ze tří učitelských praxí (Učitelská praxe 1, 2, 3) je třeba absolvovat ve škole v Brně. Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují studenti přijatí od semestru podzim 2013, studenti přijatí dříve si zapisují předmět Výuková praxe 3.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/NJM_VPx3