SP4MP_PTE2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Segeťová (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (cvičící)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_PTE2/01: Po 7:30–11:00 učebna 53, P. Segeťová, V. Vojtová
Předpoklady
SP4MP_ETPP Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 1
Absolvování předmětu SP4MP_ETPP. Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty pracovat se základními intervenčními technikami v individuální práci s dítětem s problémy, s poruchami chování v podmíkách rodiny, školy, instituionální výchovy. Důraz je kladen na osobnost pedagoga jako facilitátora v procesu rehabilitace. V rámci intervence bude student seznámen s možnostmi využití expresivních terapií, včetně jejich praktické ukázky. Po úspěšném absolvování předmětu bude student uplatňovat strategie intervence v případové práci.
Osnova
  • Okruhy:
  • Koncept resilience a inkluze
  • Teoretický rámec intervence v etopedii
  • Podpůrná opatření – kritický přístup
  • Inkluzivní trendy v institucionální výchově
  • Porucha chování v kontextu edukačních potřeb dítěte
  • Specifika intervence u dětí/mládeže: o Internalizované poruchy chování o Extrenalizované poruchy chování o ADHD, ADD
  • Intervence 3P
  • Krizová intervence
  • Specifika intervence a poradenství ve školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím
  • Metody intervence individuální, skupinové
  • Formy intervence
  • Témata intervence
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Intervenční dimenze dramatické výchovy. In Vojtová, V.; Pavlovská, M. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013, s. 47 - 56. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
    doporučená literatura
  • RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
Výukové metody
Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Bloková výuka expresivních terapií. Případová práce.
Metody hodnocení
Případová práce formou intervence - studie. Seminární práce na zadané téma s využitím odbornmé literatury.Reflexe případové práce. 40:30:30
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017.