SPDR_SVO2 Specializace vědního oboru 2

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování předmětu SPDR_SVO1 specializace vědního oboru 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurz je: prohloubení znalostí z vědního oboru 1, v oblasti specializace vědního oboru 2: Logopedie, Surdopedie,Psychopedie, Somatopedie, Psychiatrie. Po úspěšném ukončení předmětu je student schopen využít získaných znalostí z vědního oboru 2. Dokáže učinit a interpretovat rozhodnutí v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • Sociologie doc. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D. • Analýza životní úroveň handicapovaných. • Parciální dimenze kvality života postižených. • Sociální aspekty vzdělávání postižených. • Sociální práce jako edukativní intervence. • Vztah sociologie a speciální pedagogika. • Determinanty životní stylu postižených. • Ústavní péče jako legitimní forma intervence. • Analýza rodinného prostředí s postiženým dítětem. • Sociální politika ve vztahu k postiženým. • Komparace modelů sociálního státu. • Klinické rodiny a možnosti speciálně pedagogické intervence. • Komunitní sociální práce jako nová forma pomoci. Sociální patologie doc. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D. • Sociální deviace versus sociální patologie. • Závislostní chování jako akční pole speciální pedagogiky. • Alternativní náboženská hnutí. • Extremismus jako projev nonkonformity. • Role masmédií v kontextech funkcionálních vlivů. • Suicidium jako východisko z krize. • Nové formy kriminality v podmínkách postmoderní společnosti. • Sociopedie jako nová speciálně pedagogická subdisciplína. • Integrace minorit jako sociální problém. • Prostituce, HIV, AIDS - analytický pohled. • Normalita a axiologie v kontextech výskytu deviantního chování. • Modely efektivní prevence sociopatických projevů. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. • Epidemiologická studie drogové scény na vybraném populačním vzorku (děti druhého stupně ZŠ, adolescenti, studenti SŠ a VŠ, handicapovaní, Rómové) • Využití internetu v primární protidrogové prevenci • Databáze drogových informačních zdrojů (separáty, citace) • Sestavení a ověření protidrogového programu na vybrané populační skupině • Posouzení krátko- a dlouhodobé efektivity primární protidrogové prevence Andragogika doc. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Karel Pančocha, Ph.D. • Koncepce integrální andragogiky ve vztahu ke speciální pedagogice. • Integrální andragogika jako technologie péče, pomoci a podpory. • Komparace systémů v andragogice. • Syndrom vyhoření u speciálních pedagogů a možnosti jeho eliminace. • Personální management ve speciálně pedagogické teorii a praxi. • Celoživotní vzdělávání v oblasti speciální pedagogiky. • Celoživotní učení v podmínkách postmoderní společnosti. • Distanční vzdělávání speciálních pedagogů. • Informační technologie a jejich využití v edukačním procesu. • Sociální práce jako nástroj speciální pedagogiky. • Speciální andragogika jako agogická disciplína. • Kulturologie jako subdisciplína integrální andragogiky. • Osvěta jako cílené výchovné ovlivňování v rámci prevence. Geragogika doc. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. • Životní styl a životní úroveň seniorů v podmínkách současné společnosti. • Hodnotové orientace seniorské populace. • Geragogika jako legitimní subdisciplína andragogiky. • Univerzity třetího věku jako forma socioedukativní pomoci. • Formy ústavní péče pro seniory. • Sociální role a sociální status seniorů. • Aktivizace seniorů v modelech sociální práce. • Speciálně pedagogická intervence u postižených demencí. • Demence jako akční pole speciální pedagogiky. • Sociální aspekty stárnutí a stáří. • Sociální patologie seniorů a na seniorech. • Etické aspekty smrti a umírání.
Literatura
  • BARTOOVÁ, M. Souasné trendy v edukaci dtí a žák se speciálními vzdlávacími potebami v eské republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • LECHTA, Viktor. Koktavost : komplexní přístup. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 231 s. ISBN 8071788678. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
Výukové metody
Teoretická příprava; stáž.
Metody hodnocení
Závěrečný projekt vybrané problematiky.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další doporučená literatura: DELL, C. W. Koktavost u dtí školního vku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1. GANGALE, D.C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada ,2004. ISBN 80-247-0534-6. LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikaní schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. BARTOOVÁ, M. Souasné trendy v edukaci dtí a žák se speciálními vzdlávacími potebami v eské republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3. BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy (1-3). Praha: Septima, 1996 BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy - pro nižší stupe PŠ. Praha: Septima, 1996 ERNÁ, M. Psychopedie. Praha: UK, 1995 DOLEJŠÍ, M. K psychologii mentáln retardovaných. Praha: Avicenum, 1996 FRANIOK, P. Vzdlávání osob s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-150-1. HORT, V. Dtská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000 JAHODA, J. Hudební výchova pro 1. až 3. roník speciálních škol. Praha: Septima, 1995 KARÁSKOVÁ, V. Tlesná výchova na ZvŠ. Praha: Septima, 1995 KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000 KYSUAN, J. Úvod do psychopedie. Olomouc: UP, 1986 KUBOVÁ, L. Speciáln pedagogická centra. Praha: Septima, 1995 MARKOVÁ, Z., STEDOVÁ, L. Mentáln postižené dít v rodin. Praha: SPN, 1987 MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1997 PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve svtle souasných edukativních trend. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997, 2000. PUESCHEL, S. Downv syndrom pro lepší budoucnost. Praha: Tech-Market, 1997 RUBINŠTEJNOVÁ, S. J. Psychologie mentáln zaostalého žáka. Praha: SPN, 1987 ÁDA, J. Výjimené dti. Praha: Septima, 1995. ŠIŠKA, J. Mimoádní dosplost. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000 ŠVARCOVÁ, I. Základní otázky psychopedie. Praha: VÚP, 1997 ŠVARCOVÁ, I. Alternativní vzdlávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika. Praha: Septima, 1999 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999 VALENTA, M. Pée o mentáln postižené v zahranií. Olomouc. UP, 1994 VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta 2003. VALENTA, M., KREJÍOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentáln retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997 VANOVÁ, A. Základy pedagogiky mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-968797-6-6. VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1994 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. GUTVIRTH, J. a kol. Základy dtského lékaství pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1981. 14-632-84. KRAUS A KOL. Dtská mozková obrna. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8. KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.). Edukace dtí se speciálními potebami v raném a pedškolním vku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8. LECHTA, V. Symptomatické poruchy ei. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. MONATOVÁ, L. Speciáln pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dítte. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a pedškolním vku u jedinc s dtskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. OPATILOVÁ, D. Metody práce u jedinc s tžkým postižením a více vadami. Brno: PdF MU, 2005. ISBN 80-210-3819-5. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3354-1. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dtské neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VÍTKOVÁ, M. (ed). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004. Literatura - pro surdopedii ČEŇKOVÁ, I. Teorie a didaktika tlumočení I. Praha: FF UK Desktop Publishing. 2001 ISBN 80-8589-962-0 ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7110-183-4 GABRIELOVÁ, D., PAUR J., ZEMAN, J. Slovník znakové řeči. Praha: Horizont, 1988. HOMOLÁČ, J. Sociolingvistika. Komunikace neslyšících. Praha: FF UK,1998. Odborná literatura: ZVOLSKÝ, P. Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996 ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.