SPKDC_DDKS Diagnostické domény žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPKDC_DDKS/01: Pá 23. 9. 7:30–12:50 centrum, So 5. 11. 7:30–12:50 učebna 53, B. Chleboradová, L. Vrbecká Doležalová
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je vysvětlit a popsat diagnostické domény u žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením.
Osnova
  • Diagnostické domény žáka s narušenou komunikační schopností: - foneticko-fonologická rovina řeči a související problematika - lexikálně-sémantická rovina řeči - morfologicko-syntaktická rovina řeči - pragmatická rovina řeči a související problematika - diagnostika oblastí důležitých pro zvládání školních dovedností - diagnostika školních dovedností
Literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora. Analýza morfologické a syntaktické složky u dětí předškolního věku. In OPATŘILOVÁ, D. et al. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Education of Students with Disabilities and Health Disadvantages. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, s. 241-251, 10 s. ISBN 978-80-210-5708-1. info
  • BOČKOVÁ, Barbora a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedická diagnostika narušeného vývoje řeči. In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Education of Pupils with Special Education Needs IV. 1.vydání. Brno: Paido Brno, 2010, s. 85-98. ISBN 978-80-7315-201-7. info
Výukové metody
seminář, diskuse
Metody hodnocení
písemný test
Informace učitele
Literatura - surdopedická část: Povinná literatura: DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ (2012) Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. DRŠATA, Jakub, Radan HAVLÍK a kolektiv autorů (2016) Foniatrie – Sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš. HORÁKOVÁ, Radka (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál. JUNGWIRTHOVÁ, Iva (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál. Doporučená literatura: BARVÍKOVÁ, Jana a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL. HOLMANOVÁ, Jitka (2002) Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima. HORÁKOVÁ, Radka (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATRILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. ROUČKOVÁ, Jarmila (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. SVOBODOVÁ, Karla (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima. ŠEDIVÁ, Zoja (2006) Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich dítěte se sluchovým postižením. DVD obsahuje videoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (www.frpsp.cz)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.