PdF:SP_KOZP Posilování kom. osob zrk. post - Informace o předmětu
SP_KOZP Posilování kompetencí osob se zrakovým postižením ( i pro VV)
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Petr Karásek (cvičící)
Mgr. Radek Pavlíček (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_KOZP/01: Út 15:45–17:25 Tyflocentrum, Út 15:45–17:25 Tyfloservis, P. Karásek
- Předpoklady
- Předpokladem pro účast na odborném semináři je absolvování základů oftalmopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Studenti získají informace o možnostech posilování specifických kompetencí osob s postižením zraku s využitím praktických ukázek. Hlavními cíli kurzu jsou: základní seznámení s pomůckami a s výpočetní technikou pro osoby se zrakovým postižením (software, hardware). Na konci tohoto kurzu student bude schopen pracovat s různými typy reedukačních a kompenzačních pomůcek pro osoby se zrakovým postižením - teorie, praxe;
- Osnova
- Okruhy: 1. Seznámení se službami TyfloCentra Brno, o.p.s., rozdíl mezi službami střediska Tyfloservis, o.p.s. a Krajských TyfloCenter
- 2. Co je to kompenzační pomůcka, vyhláška 182/91 Sb. v platném znění, typy kompenzačních pomůcek, digitální zvětšovací lupa, digitální zvětšovací lupa s hlasovou podporou, digitální čtecí zařízení.
- 3. Funkční poruchy vidění, simulace zrakových vad
- 4. Optické pomůcky na blízko: lupy příložní, ruční s/ bez osvětlení, lupy stojánkové s/bez osvětlení
- 5. Lupy na brýle, v brýlích: závěsy, hyperokuláry, lupové brýle
- 6. Optické pomůcky na střední vzdálenost: systémy Galileovy, Keplerovy
- 7. Optické pomůcky na dálku: Prizmatické monokuláry, dalekohledové brýle,systémy Galileovy, Keplerovy
- 8. Neoptické pomůcky: zvětšené písmo, pomůcky na bázi zvětšeného písma, stojany, výřezy, filtry na papír, filtrové brýle, osvětlení
- 9. Televizní kamerové lupy: stolní, ruční, přenosné - konstrukce, čtecí režimykompenzační pomůcky pro nevidomé a slabozraké: veškeré pomůcky na bázi hmatové, zvukové, příspěvky
- 10. Elektronický zápisník pro nevidomé (ntb, PAC Mate, Aria, RPT). Ozvučené mobilní telefony.
- 11. Braillský řádek, braillská tiskárna, srovnání br. řádku a hlasového výstupu, srovnání br. tiskárny a br. řádku.
- 12. Technické předpoklady pro práci ZP na PC, stručné srovnání všech dostupných speciálních programů pro ZP. Další služby pro ZP, poskytované SONS ČR a jí zřízenými o.p.s.
- Literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001, 67 s. ISBN 8072161911. info
- KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 stran. ISBN 8072160818. info
- KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 40 stran. ISBN 8072160850. info
- KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Druhé upravené vydání. Praha: Septima, 1999, 27 stran. ISBN 8072161040. info
- KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999, 30 s. ISBN 807216080X. info
- KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1998, 91 s. ISBN 8072160516. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení, diskuse
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá v Tyfloservisu, o.p.s. a v dalších obdobných zařízení. Všechny zmíněné kompenzační pomůcky si studenti prakticky odzkouší. Účast ve výuce je nutná, zápočet je udělen za aktivní účast v semináři a esej o využívání speciálních pomůcek.
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 www.braillnet.cz www.sons.cz www.spektra.eu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří studují v následném magisterském studiu specializaci více vad.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SP_KOZP