SVV3S_PSVV Psychopedie pro speciální výtvarnou výchovu

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SVV3S_PSVV/01: Út 11:10–14:40 centrum, S. Chaloupková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět a vysvětlit tyto pojmy:Psychopedie, cíl oboru,etiologie mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíli je charakteristika jednotlivých stupňů, systém vzdělávání žáků s mentálním postižením, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálně pedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu. Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání osob s mentálním postižením, včetně inkluzivního vzdělávání;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte či žáka s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě
Osnova
  • Psychopedie jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. Legislativní dokumenty, vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání. Definice a charakteristika mentálního postižení. Terminologická východiska. Historické pojetí péče o osoby s mentálním postižením. Etiologie mentálního postižení. Biologické a sociální příčiny vzniku mentálního postižení. Klasifikace mentálního postižení. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Demence. Definice, charakteristika, projevy, typy. Osobnost lidí s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. Obsahová a metodologická stránka. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy, vzdělávání, poradenství. Poruchy autistického spektra. Charakteristika, etiologie, edukace. Symptomatické poruchy řeči. Alternativní a augmentativní komunikace u osob s mentálním postižením. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením. Poradenské služby v České republice. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. Rámový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Základní škola speciální. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Profesní příprava žáků s mentálním postižením. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Sociální služby pro osoby s mentálním postižením. Domovy pro osoby se zdravotním postižením. Denní a týdenní stacionáře. Legislativa. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o osoby s mentálním postižením. Rodina a dítě s mentálním postižením. Vzdělávací oblast Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), Člověk a svět práce a tělesná výchova v edukaci žáků s mentálním postižením. Terapeutické přístupy a jejich využití u osob s mentálním postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 349 stran. ISBN 9788024738291. URL info
    doporučená literatura
  • ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Školský zákon, Antidiskriminační zákon, Zákon o sociálních službách. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 57-68. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. info
Výukové metody
Výukovými metodami je seminář, účast je vyžadována, studium odborné literatury. Prezentace tématu.
Metody hodnocení
Písemná zkouška. Povinná docházka a aktivní účast v semináři.
Informace učitele
Další informace, souhrnná literatura a upřesněné okruhy ke zkoušce, včetně aktuální legislativy budou zadány na začátku semestru vyučujícím. For more information , summary literature and specified areas for the test will be awarded at the beginning of the semester the teacher.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří budou v magisterském studiu studovat speciální pedagogiku.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.