PdF:ZS1BP_HT Hudební teorie - Informace o předmětu
ZS1BP_HT Hudební teorie
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 10:15–11:00 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student má v seminářích zvládnout teoretickou i praktickou znalost základů hudební teorie a harmonie jako východisko pro hudebně prakticistní disciplíny.
- Osnova
- Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Stupnice - diatonické, chro- matické, církevní, celotónové, pentatonické. Kvartový, kvintový kruh stupnic - teoreticko-konstrukční zvládnutí. Intervaly - základní, odvozené, svrchní, spodní - konstrukční a analytické ovládání. Akordy - kvintakordy, septakordy a jejich obraty. Funkčnost akordů ve stupnicích, kadence. Užívání akordických značek - kytarových. Ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.
- Literatura
- e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html
- CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 s. ISBN 80-210-3094-1. info
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, 178 s. ISBN 80-86385-14-0. info
- CRHA, Bedřich, Zdeněk MAREK a Ladislav FUČÍK. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ. 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 184 s. ISBN 80-210-1963-8. info
- ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 4. vyd. Praha: Supraphon, 1986, 197 s. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické procvičení
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Požadavky k ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.Test obsahuje cca 55 bodově ohodnocených kroků, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout nejméně 30 bodů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/ZS1BP_HT