PdF:ZS1BP_PIV3 Praktikum VPS3 - Informace o předmětu
ZS1BP_PIV3 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 3
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (cvičící) - Garance
- Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_PIV3/01: St 11:10–12:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová
ZS1BP_PIV3/02: St 13:00–14:40 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová
ZS1BP_PIV3/03: St 14:50–16:30 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová - Předpoklady
- ZS1BP_PIV2 Praktikum VPS 2
ZS1BP_IVZ2 ZS1BP_PIV2 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět ekologickým a environmentálním problémům z hlediska biologického, geografického, regionálního, globálního a historického.
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- vyjmenovat typy krajiny a zakreslit panoramatický náčrt včetně popisu
- porozumět základním projevům života v souvislosti s vývojem člověka v přírodě a společnosti a vysvětlit jak základní podmínky života na Zemi ovlivnily vývoj člověka a společnosti;
- použít informace o základních taxonomických jednotkách z biologie k popisu živých organismů z hlediska biologického i uživatelského v rozsahu daném studijními texty;
- vyjmenovat globální problémy spojené s udržitelným životem a nalézt ve svém životě rezrvy pro odpovědnější chování v rámci dodržování principů a zásad udržitelného rozvoje
- zodpovědně jednat v zájmu občanské angažovanosti a s využitím územního plánu obce
- předkládat odůvodněné (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, související s využitím poznatků z IVZ III do pedagogické praxe;
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: funkčně propojit základní poznatky poskytovaných přírodovědnými disciplinami; interpretovat témata sdružující dílčí problematiky v podobě konkrétních příkladů vzájemných interakcí v přírodním prostředí krajinné sféry a jeho vazbách na lidskou společnost; vysvětlit možnosti řešení současné situace formováním postojů k žádoucímu vývoji krajinné sféry – trvale udržitelný rozvoj, ekologické a environmentální přístupy atd. - Osnova
- Krajina a vnímání krajiny člověkem, panoramatický náčrt
- Využívání přírodnin
- Vývoj lidského druhu - výuka v Anthroposu
- Člověk v krajině v době Kamenné
- Odpady a jejich využití
- Energie a zdroje energie
- Udržitelný rozvoj a život
- Občanská angažovanost
- Územní plánování
- Literatura
- doporučená literatura
- KOLEJKA, Jaromír. Nauka o krajině : pro studující geografie magisterských učitelských oborů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 129 stran. ISBN 9788021066595. info
- NOVÁČEK, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 430 s. ISBN 9788024427959. info
- MÁCHAL, Aleš a Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
- neurčeno
- Earth in the balance : ecology and the human spirit (Orig.) : Země na misce vah : ekologie a lidský duch. info
- Výukové metody
- praktická cvičení, společná diskuse, náměty pro výuku
- Metody hodnocení
- zápočet - docházka, aktivní účast na cvičení, poznávací test
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/ZS1BP_PIV3