PdF:ZS1MP_CjK1 Kapitoly z didaktiky čes. jaz. - Informace o předmětu
ZS1MP_CjK1 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 15:45–16:30 učebna 57
- Předpoklady
- Student ovládá poznatky z fonetiky a fonologie, tvoření slov, morfologie a syntaxe.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování je student schopen charakterizovat didaktiku českého jazyka jako vědní obor a vysvětlit vztah k jiným vědním oborům. Orientuje se v cílech, pojetí a obsahu jazykového vyučování, a to na základě RVP ZV - ŠVP ZV a Standardů pro český jazyk). Na základě nabytých vědomostí dokáže: - posoudit jazykové a didaktické zpracování učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - sestavit přípravu na různé typy vyučovacích hodin, zná jejich strukturu.
- Osnova
- 1. Předmět didaktiky mateřského jazyka a její vztah k jiným vědním oborům. 2. Pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a v současnosti. 3. Cíle a úkoly jazykového vyučování. 4. Osobnost učitele ve vyučování mateřštiny, výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 5. RVP ZV a Standardy pro český jazyk; učebnice a další učební pomůcky. 6. Pravopis, sepětí pravopisného a mluvnického učiva. 7. Pravopis lexikální, morfologický a syntaktický. 8. Osvojování jmenných a slovesných kategorií, nejvhodnější metody a postupy. 9. Hodnocení a klasifikace žáků.
- Literatura
- povinná literatura
- HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena ANDRESOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 137 s. ISBN 978-80-210-9489-5. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- doporučená literatura
- KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
- Výukové metody
- Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Přednáška: Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/ZS1MP_CjK1