ZS1MP_CjK1 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 15:45–16:30 učebna 57
Předpoklady
Student ovládá poznatky z fonetiky a fonologie, tvoření slov, morfologie a syntaxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování je student schopen charakterizovat didaktiku českého jazyka jako vědní obor a vysvětlit vztah k jiným vědním oborům. Orientuje se v cílech, pojetí a obsahu jazykového vyučování, a to na základě RVP ZV - ŠVP ZV a Standardů pro český jazyk). Na základě nabytých vědomostí dokáže: - posoudit jazykové a didaktické zpracování učiva ve vybraných typech učebnic; - porovnat obsah učiva v jednotlivých ročnících se základními školními dokumenty; - vytvořit pro žáky různé typy cvičení s ohledem na osvojování klíčových kompetencí; - sestavit přípravu na různé typy vyučovacích hodin, zná jejich strukturu.
Osnova
  • 1. Předmět didaktiky mateřského jazyka a její vztah k jiným vědním oborům. 2. Pojetí vyučování českému jazyku v minulosti a v současnosti. 3. Cíle a úkoly jazykového vyučování. 4. Osobnost učitele ve vyučování mateřštiny, výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 5. RVP ZV a Standardy pro český jazyk; učebnice a další učební pomůcky. 6. Pravopis, sepětí pravopisného a mluvnického učiva. 7. Pravopis lexikální, morfologický a syntaktický. 8. Osvojování jmenných a slovesných kategorií, nejvhodnější metody a postupy. 9. Hodnocení a klasifikace žáků.
Literatura
    povinná literatura
  • HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena ANDRESOVÁ a Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 137 s. ISBN 978-80-210-9489-5. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK a Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 s. ISBN 978-80-7481-145-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
    doporučená literatura
  • KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
Výukové metody
Hlavní metodou je přednáška doplněná praktickými ukázkami, dále pak problémový výklad, metody výzkumné a badatelské.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška: Předmět je zakončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: velmi dobrá orientace v základních školských dokumentech (RVP ZV - ŠVP ZV - Standardy pro český jazyk) a učebnicích českého jazyka pro 1. st. ZŠ. Znalost se ověřuje písemným testem, který obsahuje 30 otázek. Student musí zodpovědět správně 25 z nich.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.