PdF:A2MP_SAML Současná americká literatura - Informace o předmětu
A2MP_SAML Současná americká literatura
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- A2MP_SAML/01: Po 16:40–18:20 učebna 55, J. Šalamoun
- Předpoklady
- Courses in American history and culture, courses in early and modern American literature.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- On the course, students read canonical examples of contemporary US literature to examine some quintessentially American questions: Can the American dream still be lived? How is meaning found in postwar America? What motivates American writers to create art? In practice, we will read texts by Updike and Cheever in the context of abundant yet anxious 1950s and 60s. We will discuss works by Barth and Barthelme in the light of America's (at first) playful (and then) exhausted three decades long romance with postmodernity. Graphic texts by Eisner and Spiegelman will be discussed as the source to the rise of graphic novel (and to a lesser extent) ethnic literature. Finally, texts by Walker, Silko, and Kingston will be discussed in connection to America's nod towards feminist and ethnic awareness.
- Výstupy z učení
- By the end of the semester, students should be able to:
1) identify and describe major trends in postwar American literature and understand their relationship to American society and culture;
2) develop your skills in analytical reading and proposal writing;
3) research, prepare, and hand in a proposal which meets the requirements of the State Exam in literature;
4) understand and frame literary works as a form of social commentary which responds to specific historical occurrences - Osnova
- John Updike, “A&P”
- John Cheever, “The Swimmer”
- John Barth, “Lost in the Funhouse”
- Donald Barthelme, “The School”
- Art Spiegelman, Maus: A Survivor’s Tale
- Will Eisner, A Contract with God
- Alice Walker, “Everyday Use”
- Ralph Ellison, The Invisible Man (chapter 1, “Battle Royal”)
- Leslie Marmon Silko, “Yellow Woman”
- Maxine Hong Kingston, The Woman Warrior (chapter 1, “No Name Woman”)
- Literatura
- povinná literatura
- VANSPANCKEREN, Kathryn. Nástin americké literatury. [Praha]: Informační agentura Spojených států, 137 s. info
- The Routledge companion to postmodernism. Edited by Stuart Sim. 3rd ed. New York: Routledge, 2011, xiv, 328. ISBN 9780415583329. info
- doporučená literatura
- A concise companion to postwar American literature and culture. Edited by Josephine G. Hendin. Malden: Blackwell, 2004, xii, 430. ISBN 1405121807. info
- NICOL, Bran. The Cambridge introduction to postmodern fiction. New York: Cambridge University Press, 2009, xvii, 220. ISBN 9780521679572. info
- Výukové metody
- Discussion, small group work, lecture, in class writing exercises.
- Metody hodnocení
- Weekly writing exercises in Moodle (25%)
Participation (20%)
In-class low-stakes writing (5%)
A research proposal consisting of annotated bibliography and an abstract (50%).
Independent research of a school library in English at your school. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Moodle course can be accessed at: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1692
For instructions concerning the research of a school library, see the instructor. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/A2MP_SAML