PdF:Bi2MP_DPBC Did. biologie člověka - Informace o předmětu
Bi2MP_DPBC Didaktika učiva biologie člověka
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2MP_DPBC/01: St 16:40–17:25 učebna 7, L. Vodová
- Předpoklady
- BI2MP_PKAL Pedag. a klinic. antropologie && BI2MP_PKAP Pedag. a klinic. antropologie && Bi2MP_DPP2 Didaktika přírodopisu 2 && Bi2MP_DPS2 Didaktika přírodopisu 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - využívat ve výuce kapitol biologie člověka metody obecné i oborové didaktiky - transformovat didaktické poznatky a zkušenosti do výuky odborného učiva o biologii člověka - v předmětu biologie člověka naplánovat vzdělávací proces - tvořivě přistupovat k realizaci výuky - ve svých hodinách rozvíjet mezipředmětové vztahy - rozpracovat podrobnou přípravu na hodinu základního typu.
- Osnova
- Skupina studentů si připraví hodinu zaměřenou na dílčí téma z biologie člověka. Ostatní spolužáci představují třídu. Za semestr se v přípravě hodiny prostřídají všichni studenti. Výběr je z těchto témat: 1. Prenatální vývoj člověka.
- 2. Postnatální vývoj člověka.
- 3. Kosterní soustava
- 4. Svalová soustava
- 5. Oběhová soustava
- 6. Dýchací soustava
- 7. Trávicí soustava
- 8. Vylučovací soustava
- 9. Kožní soustava
- 10. Nervová soustava
- 11. Smyslová soustava
- 12. Pohlavní soustava.
- Literatura
- doporučená literatura
- Dobroruková, Jana a kol.. Inspirace a projekty: Přírodopis 100 námětů pro tvořivou výuku. 1. Vyd. Praha: Scientia, 2008, 203 s.
- HANSEN, John T. Netter´s anatomy coloring book: with student consult access. 2. vyd. Philadelphia: Saunders, 2014, 384 s. ISBN 978-0-323-18798-5. info
- STOKLASA, Jan, František HORNÍK a Eduard KOČÁREK. Vytváření didaktických dovedností učitele biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 156 s. info
- neurčeno
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- HAVELKOVÁ, Marie. Jaké budou úkoly antropologie na pedagogické fakultě na počátku nového tisíciletí? In Úkoly a problematika antropologie a zdravovědy na pedagogických fakulách. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Katedra antropologie a zdravovědy, 2000, s. 41-46. ISBN 80-244-0086-3. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- ALTMANN, Antonín a František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 135 s. info
- ALTMANN, Antonín a František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
- Výukové metody
- Forma výuky: hodina základního typu, laboratorní cvičení. Výukové metody: Slovní metody- vysvětlování, popis, rozhovor, diskuze, práce s pracovním listem, práce s textem. Názorně demonstrační metody - předvádění, projekce statická a projekce dynamická. Praktické metody - laboratorní činnosti žáků. Aktivizující metody.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: týmová práce, prezentace. Zápočet studenti získají za: - přípravu hodiny na zvolené téma z biologie člověka na základní škole pomocí aktivizujících metod - demonstraci realizace přípravy - splnění docházky do cvičení
- Informace učitele
- Předmět slouží k praktickému procvičení znalostí a dovedností a to jak z antropologie, tak z didaktiky přírodopisu. Vzhledem k návaznosti je třeba, aby studenti nejprve absolvovali předměty Základy antropologie 1 a 2 (přednáška, seminář) a dva semestry Didaktiky přírodopisu (přednáška a seminář).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/Bi2MP_DPBC