CH2MP_3P5C Chemické profesní praktikum

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Luděk Jančář, CSc. (cvičící)
Mgr. Petr Ptáček, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CH2MP_3P5C/01: Út 11:10–12:50 laboratoř 80, H. Cídlová, L. Jančář, P. Ptáček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět završuje oborově didaktickou přípravu budoucího učitele chemie na ZŠ.
Hlavním cíle kurzu je realizovat a posuzovat pedagogické mikrovýstupy studentů. Mikrovýstupy jsou záměrně typizované. Každý mikrovýstup má specifickou strukturu a zadání, na které se student předem se připravuje. Studenti se učí bezprostředně a okamžitě reagovat na simulované nestandardní situace (simulace různého chování žáků při výuce chemie). Mikrovyučování a videosimulace mají preferovat a kultivovat především studentovy sebereflektivní aktivity.
Na konci kurzu bude student schopen. - klást otázky (rozhovor, frontální opakování, zkoušení);
- řešit problémové situace;
- prakticky uplatňovat nové vzdělávací strategie ve výuce chemie;
- vybrat vhodné motivační prostředky pro výuku daného tématu;
- provést komplexní analýzu simulované neočekávané, problémové, resp. konfliktní situace (identifikace, kvalifikace a řešení).
Osnova
  • - Seznámení s technickým vybavením pro výuku (kamera, projektor, notebook, interaktivní tabule): ukázky, praktické seznámení.
  • - Zkoušení, tvorba otázky a hodnocení; zásady tvorby didaktického testu.
  • - Jak řešit problémové situace při výuce chemie.
  • - Nové vzdělávací strategie ve výuce chemie.
  • - Jak motivovat ve výuce chemie.
  • - Tvorba pomůcek pro výuku chemie.
  • Průběžná realizace pedagogických mikrovýstupů na zadané odborné téma a jejich hodnocení ostatními studenty a vyučujícím.
Literatura
  • BUDIŠ, Josef. Cesta k profilu absolventa učitele chemie na ZŠ. In Profil učitele chemie I. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, s. 21-27. ISBN 80-7041-856-7. info
  • BUDIŠ, Josef a Jiří ŠIBOR. Zkušenosti s profesním výcvikem učitelů chemie pro ZŠ. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, s. 22-29. ISBN 80-7041-856-7. info
  • Učitel - vyučování - situace. Edited by Josef Budiš - Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. info
Výukové metody
seminář
praktická cvičení, projekt, diskuse
Metody hodnocení
Aktivní účast v seminářích, prezentace zadaných úkolů, vypracování modulu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/CH2MP_3P5C