CS2RC_JDC1 Didaktika českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin konzultací v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CS2RC_JDC1/01: Pá 22. 9. 13:00–15:35 učebna 51, Pá 10. 11. 13:00–16:30 učebna 51, Pá 24. 11. 11:10–13:45 učebna 51, J. Tušková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na ZŠ. Důraz je kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva. Studenti budou seznámeni také s možnostmi využití Českého národního korpusu v hodinách jazykové výuky. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
Osnova
  • 1. Obsah výuky jazykového učiva na základní škole.
  • 2. Metody a strategie efektivního učení (způsoby přípravy a organizace výuky).
  • 3. Metody evokační fáze výuky (klíčová slova, párová diskuse atd.)
  • 4. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem atd.).
  • 5. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní atd.).
  • 6. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve výuce.
  • 7. Možnosti využití Českého národního korpusu v jazykovém vyučování.
Literatura
    doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
    neurčeno
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
Výukové metody
konzultace, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Účast je povinná. Je vyžadována domácí práce. Pro splnění zkoušky musí student vypracovat písemnou práci. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.