PdF:IVk001 Výtvarné umění jako prostor pr - Informace o předmětu
IVk001 Výtvarné umění jako prostor pro inkluzi
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 8 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVk001/01: Pá 22. 9. 7:30–14:40 učebna 20, P. Sochor
IVk001/02: So 21. 10. 7:30–14:40 učebna 76, P. Sochor
IVk001/03: So 18. 11. 7:30–14:40 učebna 76, P. Sochor - Předpoklady
- Bez požadavků;
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu Výtvarné umění jako prostor pro inkluzi předpokládá osvojení si východisek sociokulturního pojetí postižení. Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se základními pojmy a mezioborovými souvislostmi vztahujících se k problematice socio-kulturní ex/inkluze, umění a disabilta. Na konci tohoto kurzu bude student schopen vytvořit na základě získaných teoretických znalostí projekt umožňující podpořit osobu s postižením v prostředí mainstreamové kultury.
- Osnova
- První část předmětu bude složena z tří teoretických cyklů na téma: – Terminologické vymezení postižení; - Umění a postižení; - Aspekty disability art, art brut, outsider art. Druhá část bude složena z praktických cvičení, jejíž náplní bude prezentace příkladů úspěšných projektů. Následně proběhne diskuse a praktická cvičení. V průběhu předmětu bude poskytnuta konzultace k přípravě vlastního projektu zpracovaného dokumentární formou – foto, video, aj.) na vybrané téma. Témata pro tvorbu projektu: 1) Člověk s postižením ve filmu, fotografii a výtvarném umění; 2) Kulturní instituce podporující inkluzivní trendy u nás i v zahraničí; 3) Role neziskového sektoru v sociokulturní inkluzi u nás i v zahraničí; V závěru kurzu budou studenti schopni reflektovat získané znalosti a dovednosti v prostředí inkluzivní kultury respektující specifické potřeby lidí s postižením. Student tak bude schopen na konci kurzu identifikovat vybrané aspekty specifických potřeb člověka s postižením v roli tvůrce kulturních aktivit (film, fotografie,výtvarné techniky, aj.), nebo jako příjemce kulturních hodnot. Student bude schopen upozornit na kulturní exkluzi člověka s postižením a navrhnout možná proinkluzivní řešení.
- Literatura
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-010-0.
- PANČOCHA, K. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
- SOCHOR, P. Člověk s postižení a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství. Brno: MU, 2015. ISBN978-80-210-7925-0.
- Výukové metody
- Teoretická příprava a praktická cvičení;
- Metody hodnocení
- Ústní, domácí práce;
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/IVk001