PdF:IVp111 Spec: Sp. andra. os. zdrav.p.1 - Informace o předmětu
IVp111 Specializace: Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVp111/01: St 11:10–14:40 učebna 52, L. Matoušková, H. Vaďurová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si základní terminologii speciální andragogiky, seznámit se s aspekty života dospělého člověka se zdravotním postižením či znevýhodněním s ohledem na různé oblasti života; vysvětlit změny v přístupech k lidem s postižením se zaměřením na jejich pracovní začlenění a sociální inkluzi a seznámit se se situací v České republice i zahraničí.
Na konci kurzu student:
umí popsat faktory ovlivňující život lidí s postižením či znevýhodněním v českém prostředí (včetně srovnání se situací v zahraničí);
umí vysvětlit podstatu komplexního přístupu k podpoře lidí s postižením a propojení mezi obory, oblastmi a rezorty;
zná organizace zabývající se podporou dospělých osob s postižením;
interpretuje informace z českých a zahraničních zdrojů. - Osnova
- pojem zdravotní postižení, vrozená a získaná postižení, terminologie dle WHO, změny v přístupech
- mozková obrna
- mentální postižení, autismus
- sociální služby, legislativa
- osobní asistence, příspěvek na péči
- profesní příprava, podpora při volbě povolání
- podpora na přechodu ze školy do zaměstnání
- zaměstnávání osob se zdravotním postižením
- podporované zaměstnávání
- ucelená (koordinovaná) rehabilitace
- poradenské služby pro osoby se zdravotním postižením
- Literatura
- povinná literatura
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ a Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3. info
- doporučená literatura
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 200 s. ISBN 978-80-210-7607-5. info
- HOWLIN, Patricia. Autismus u dospívajících a dospělých : cesta k soběstačnosti. Edited by Miroslava Jelínková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 295 s. ISBN 8073670410. info
- ATTWOOD, Tony. Aspergerův syndrom : porucha sociálních vztahů a komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 203 s. ISBN 9788026201939. info
- PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
- MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální služby. Legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
- MURPHY, Robert Francis. Umlčené tělo. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 188 s. ISBN 8085850982. info
- ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse na seminářích, exkurze, domácí práce
- Metody hodnocení
- účast na přednáškách i exkurzích, seminární práce s odevzdáním do předem daného termínu, písemný test, ústní zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Odborná literatura:
Adamčíková, J., Eisner, P., Kaucký, P. (2005) Empowerment – Možnosti zapojování a posilování lidí, uživatelů služeb agentur PZ a jiných organizací. Praha: Rytmus.
Hrdá, J. (2001) Osobní asistence: obecné informace o této sociální službě pro občany, kteří potřebují ke svému životu pomoc druhé osoby. Praha: POV.
Jahoda, M., Lazarsfeld, P. F., Zeisel, H. (1975) Die Arbeitslosen von Marienthal. Ein soziographischer Versuch über die Wirkungen langandauernder Arbeitslosigkeit. Frankfurt am Main: Verlag Suhrkamp.
Jankovský, J. (2006) Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha: TRITON.
Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.
Novosad, L. (2011) Tělesné postižení jako fenomén a životní realita. Praha: Portál.
Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Pančocha, K., Procházková, L., Sayoud Solárová, K. et al. (2013) Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Theunissen, G. (2003) Erwachsenenbildung und Behinderung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Vágnerová, M. (2008) Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
WHO. (2001) International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF. Geneva: WHO. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/IVp111