PdF:NJ_G110 Fonetika: Segmentální rovina - Informace o předmětu
NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alena Kovářová (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NJ_G110/01: Po 11:10–12:50 učebna 64, A. Kovářová
NJ_G110/02: Pá 29. 9. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 13. 10. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 27. 10. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 10. 11. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 1. 12. 14:50–15:35 učebna 64, Pá 15. 12. 14:50–15:35 učebna 64, A. Kovářová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto předmětu budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů, konsonantů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu erklären, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
- Výstupy z učení
- Student má ucelený přehled o systému německých hlásek. Je schopen interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých vokálů, diftongů a konsonantů. Dokáže charakterizovat interferenční výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích v segmentální rovině německé artikulace. Der Student hat eine Übersicht über das deutsche Lautsystem. Er ist fähig die Unterschiede in der Aussprache der deutschen und der tschechischen Vokale, Diphthonge und Konsonanten zu interpretieren. Er kann die Interferenzfehler in der Aussprache der tschechischen Muttersprachler auf der segmentalen Ebene der deutschen Artikulation charakterisieren.
- Osnova
- 1. Nácvik výslovnosti jednotlivých německých vokálů, diftongů a konsonantů, především fonémů, které se v češtině nevyskytují. 2. Vnímání zvukové výstavby slov v souvislosti s charakterem německého přízvuku. 3. Redukce hlásek a slabik v nepřízvučném postavení. 4. Práce se slovní zásobou a gramatikou z fonetického hlediska
- Literatura
- povinná literatura
- KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
- doporučená literatura
- KRECH, Eva-Maria. Deutsches Aussprachewörterbuch. Edited by Walter Haas - Ingrid Hove - Peter Weisinger. Berlin: Walter de Gruyter, 2009, xi, 1076. ISBN 9783110182026. info
- Phonetik lehren und lernen. Edited by Helga Dieling - Ursula Hirschfeld. Berlin: Langenscheidt, 2000, 199 s. ISBN 3-468-49654-0. info
- KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika a základy německé výslovnosti. 1. vyd. Brno: Nová škola, s.r.o., 2013, 64 s. ISBN 978-80-7289-497-0. info
- Výukové metody
- Seminář; nácvik správné výslovnosti německých vokálů, diftongů a konsonantů. Aktivní domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Kolokvium; přednes krátkého německého textu s důrazem na správnou výslovnost. Kolloquium; Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět NJ_G110 Fonetika a fonologie: Segmentální rovina němčiny je zaměřen na nácvik správné výslovnosti německých hlásek, které jsou zdrojem typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. V 1. semestru přímo navazuje na teorii z přednášky NJ_G100 Fonetika a fonologie němčiny. Posluchači si pro kolokvium připraví četbu krátkého německého textu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/NJ_G110