PdF:PDR_PRP Školní pedagogika - Informace o předmětu
PDR_PRP Školní pedagogika
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integrující poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje své funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení.
Jako povinně volitelný si tento předmět zapisují studenti, jejichž disertační práce se týká problematiky z oblasti školní pedagogiky. Hlavním cílem předmětu je, aby studenti hlouběji porozuměli vybraným problémům školního vzdělávání, a kladli si otázky, které mohou vést k jejich dalšímu zkoumání v návaznosti na širší kontext své disertační práce. - Osnova
- Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, socializační, enkulturační; řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.)
- Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.)
- Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)
- Literatura
- povinná literatura
- Anderson, L. W. (ed.) International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford: Pergamon, 1995.
- Fend, H. Neue Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften, 2006.
- Gundem, B., Hopmann, S. (eds). Didaktik and/or Curriculum. New York: Peter Lang, 2002.
- Horká, H., Filová, H., Janík, T., Kratochvílová, J. Studie ze školní pedagogiky.Brno : MU, 2009.
- Jackson, P. W. (ed.). Handbook of Research on Curriculum. New Yrok: Macmillan, 1996.
- Janík, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009.
- Janíková, M. a kol. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009.
- Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
- Maňák, J., Janík, T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008.
- Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2007.
- Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005.
- Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
- Walterová, E. a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno: Paido, 2004.
- Výukové metody
- Teoretická příprava
- Metody hodnocení
- Kriticky zhodnotit minimálně dvě teoretické či empirické studie tematicky spadající do oblasti školní pedagogiky s návazností na disertační práci studenta (např. z časopisu Orbis scholae, Zeitschrift für Pädagogik apod.).
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt kurikulárního výzkumu (jako základ disertační práce). - Informace učitele
- Studie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Orbis scholae, Zeitschrift für Pädagogik, Unterrichtswissenschaft, Journal of Curriculum Studies, Learning and Instruction Databáze: Eurydice, Eurybase, FIS-Bildung
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/PDR_PRP