SC4BK_PEDP Pedagogická propedeutika

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 9. 13:00–15:35 učebna 30, So 11. 11. 13:00–16:30 učebna 30, Pá 8. 12. 13:00–15:35 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem přednášek v předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, pojmy, metody a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989. Účelem předmětu je také vytvoření diskusního rámce v rámci e-learningu, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných výchovně-vzdělávacích problémů českého i zahraničního edukačního prostředí. Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pedagogické pojmy, - vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti, - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Osnova
  • 1. Pojetí a předmět pedagogiky Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy. 2. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy). 3. Pedagogika jako věda, vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy. 4. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989. 5. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Podstata, představitelé, směry, díla, koncepce. 6. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum. 7. Evropská dimenze ve vzdělávání. Globální výchova. Učící se společnost. 8. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost. 9. Rodina z pedagogického hlediska. Spolupráce školy a rodiny. Současné problémy v rodičovské výchově. 10. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků. 11. Hodnocení žáků. Druhy hodnocení (klasifikace, testování, slovní hodnocení, alternativní přístupy). Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Význam hodnocení. 12. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, škola jako organizace a pospolitost. Význam školského managementu. 13. Výchovné koncepce vybraných pedagogů (A. S. Makarenko, A. S. Neill, J. Korczak, H. von Schoenebeck, V. Příhoda ad.)
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 9788026204565. URL info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
    doporučená literatura
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788071789994. info
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
Výukové metody
přednáška, diskuse formou e-learningu, individuální seminární práce
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Typ zkoušky: písemná zkouška Podmínky k absolvování předmětu: - min. 70 % úspěšnost ve vědomostní písemné zkoušce - napsání pětistránkové eseje na zadané téma (vložení do e-learningu) - známka je výsledkem hodnocení v testu (viz okruhy otázek ke zkoušce) a kvality zpracované eseje.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2060
heslo: seneca Seminární témata: Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně pěti stran. - Já vychovatel Zkuste zformulovat vlastní představy o výchově, o jejím smyslu, prostředcích, cílech, kde spatřujete slabiny výchovné efektivity atd. - Můj hermeneutický pokus Z odborné literatury vyberte texty v rozsahu 3-4 stran zaměřené na edukační procesy. Vaším úkolem je interpretovat či polemizovat s myšlenkami autora, které jste objevili ve vybraných textových pasážích. Své názory se pokuste zasadit do historicko-společenského rámce. - Co je potřebné změnit na současné škole v zájmu optimalizace jejího fungování Téma je možné zpracovat v obecné, ale i v konkrétní rovině. Rozpory vznikající mezi výchovnou praxí a teoretickými normativy vyvolávají řadu diskusí. Vaším úkolem je smysluplně rozšířit tuto nikdy nekončící diskusi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.